Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 maj 2011

Ett surdegshotell!

Av Lena - 10 maj 2011 00:10

I Stockholm startar ett Surdegshotell för de som åker på semester. Åsa Johanson och Markus Lundqvist ska sköta skötebarnen när föräldrarna är bortresta.

Öh? Kan det bli bättre?

Nu är ju min egen surdeg död sedan länge så jag kan semestra hur länge jag vill och vart jag vill men om jag hade en surdeg så hade det varit perfekt. För vem vill resa bort länge och lämna sin lilla bebis vind för våg.


Något för dig Moma? Om du hade lämnat in din surdeg där kanske den blivit uppiggad och samarbetsvilig och du hade kunnat få till de där drömbröna?? 


”Till Urban delis bageri på Skånegatan kan nu Söders samlade befolkning lämna in sina surdegar när de reser till Österlen eller Gotland över sommaren.
Det kändes egentligen som en tidsfråga: en surdeg är något som måste matas och skötas om, och alltså ett förhållandevis krävande livsstilsprojekt.
När ska man hinna renovera köket om man måste mata surdegen hela tiden?
För 200 kronor i veckan tar Urban delis bagare över ansvaret. Vi ringde upp drift-ansvariga Åsa Johanson.

Vad är ett surdegshotell?
 - Det är ett ställe där man kan lämna in sin surdeg, så matar vi den varje dag. En surdeg behöver kärlek och näring. Det kan man inte ge om man åker på semester. Det är lite som att grannen vattnar ens blommor. Folk är väldigt noggranna med sina surdegar.

Vad kan ni erbjuda min surdeg som inte jag kan?
 - Vi matar degarna varje dag. De är i väldigt bra kondition när de har varit här.

Vad händer om folk lämnar sina surdegar vind för våg när de har tröttnat?

 - Det har vi inte tänkt på riktigt.

Är surdegen den nya sommarkatten?
 - Haha du, vi har precis startat det här.

Kommer ni att börja baka på kvarlämnade surdegar?
 - Vi gör faktiskt redan det. Vi jobbar tillsammans med en tjej som gör ett projekt på Konstfack där hon samlar in svenska folkets surdegar i ett arkiv. Så i dag bakar vi till exempel på Eva Janssons surdeg. ”

 

 

 

Hade jag bott o Stockholm kunde jag gått till hotellet och köpt mig en färdig klump som någon glömt kvar! Lite som att adoptera en bortglömd sommarkatt? Kunde fått värsta surdegsbröden ju!



 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

10 maj 2011 00:17

Det går ju faktiskt att både frysa & torka surdeg också.. :)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

10 maj 2011 00:34

Kari: Jag vet

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

10 maj 2011 00:38

Hade det varit första april hade jag trott att det hela var ett aprilskämt.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 maj 2011 00:44

Karin W: Det är inte ens ett 1:a maj skämt :)
Du vet väl; "Maj, maj, måne, jag kan lura dig till Skåne!"

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

10 maj 2011 15:14

Hahaha, ja, jag övervägde ju några hotellnätter där innan jag upptäckte att jag dödat de små liven... Men nu är de döda och mitt surdegsbakande begravt!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

10 maj 2011 23:33

Moma: Du visste om det? Och sa inget? Hm!
Man ska inte prata illa om de döda men ...

Massa lövhögar!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards