Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

Idrott och alkohol?

Av Lena - 28 maj 2011 17:25

Har haft en sak på hjärtat en tid.


Sambons grabb spelar handboll och det tycker vi om! Barn ska röra på sig.

Grabben spelade i laget för ca då 10-åringar ett par år men hoppade ner en årsgrupp då det var för tufft för honom. Han och två kompisar till gick över till ett yngre lag. Fint så. Jag får dock fortfarande mail (är med på maillistan) från förra laget och eftersom nuvarande ledare är lite dåliga på detta men information så har jag inte avsagt mig det.


Just före påsk fick jag ett mail från en förälder i gamla laget. De ville hylla ledarna som lägger så mycket (fri)tid och engagemang och kraft på handbollen och grabbarna. Kanon! Man ska visa uppskattning så klart. Mailet gick ut på att det skulle ges ”påskägg” till ledarna och tankegången var att det skulle vara ”vuxenägg”. Bra så. Men sen då?

Jo, då ska ledarna få starköl från systemet i uppskattningspresent föreslås det i mailet. Eh?


Alltså grabbarna, som nu är ca 11-12 år, ska ge starköl till sina ledare!


Det betyder att någon förälder ska ”köpa ut” (langa) ölen som grabbarna ska ge till ledarna!

Det är inte bara moraliskt förkastligt utan även olagligt! Föräldrarna langar och barnen lär sig i tidig ålder att idrott och alkohol går hand i hand!


Detta berättat från det verkliga livet i handbollsvärlden i Falun idag!

 
 
Ingen bild

Linda Johansson

29 maj 2011 11:06

Jag är riktigt trött på att alkohol och idrott ska gå hand i hand som bästisar! Är det ett bra sätt att introducera barn till supandets värld?

Nu är det lite uppror i min stad. Det stackars ishockeylaget spelar så dåligt att de måste få in pengar genom att börja sälja öl till sina åskådare. "Det är minsann min rättighet att få dricka öl när som helst!"

Jag anser inte att idrott och alkohol hör ihop, när det är barn inblandade som det alltid är inom idrott. Bara det att man förstör både kropp och hjärna genom att dricka, många kan inte heller hantera alkoholen utan tappar kontrollen och visar upp sina värsta sidor. In vino veritas...

Ska inte idrotten, i bästa fall, få barnen att bli starka och friska, både kroppsligt och mentalt? Lära sig det sociala spelet och hur man samarbetar i lag för att åstadkomma något. Att känna sig som en i laget, att man betyder något, kan stärka självförtroendet. Att man idrottar för att det är roligt och man känner sig trygg i kamratskapet. Allt detta kan de vuxna förstöra, dels genom att dricka alkohol. Och varför lära barn associera något bra med något dåligt? Att man måste supa för att tillhöra laget?

Jag dricker inte någon form av alkohol, bara att lukta på det får mig att spy, att smaka är i stort sett omöjligt, jag klarar inte av smaken och lukten av alkohol. Kanske är det psykiskt betingat men det är ingenting jag saknar, jag har sett så mycket skit hända för att folk tappar kontrollen.

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

29 maj 2011 18:54

Mycket tankvärt och ett inlägg som behövs, speciellt nu i dessa avslutningstider!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

1 juni 2011 01:14

Linda: Kunde inte sagt det bättre själv! Visserligen dricker jag ju faktiskt alkohol själv (är förtjust i rödvin) men man måste sära på begreppen! Vuxna måste visa, inför barnen, vart gränserna går! Och att blanda in alkohol som ett naturligt inslag i idrotten är inte ok.

Mårtenssons: Tack!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards