Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Ja, nu satte jag mig vid datorn och skrev lite till sist. Lite bildkavalkad blev det.

Av Lena - 16 juni 2011 01:55

Blogginläggen har varken duggat tätt eller glest utan de har inte duggat alls. Bloggtorka trodde väl inte skrivglada jag att jag skulle råka ut för!  Jag har glatt lagat mat och skrivit om vartenda kryddmått salt jag använt. Det var mitt liv liksom.


Livet förändrades.


Dels har vi flyttat och det blev en total omvälvning.

Jag har fått grannar att umgås med. Har någon att prata med varenda dag. Flera gånger per dag. Förut kunde det gå en vecka utan att jag pratat med någon annan är tanten i kassan och sambon. Stackars sambo! Tanten i kassan skiter jag i för hon behöver inte träffa mig på kvällen när jag är pratsjuk och hon trött.


Jag har fått uteplats. Jag pysslar, pratar med växter och med grannen och springer mellan mitt dåliga samvete över att jag inte städar (kan ju inte) och min lilla altan där jag sitter och läser mina deckare.


Det har regnat också. Väldigt mycket. Då går man in och sätter sig i soffan och kurar. Och tittar på Masterchef Australia som nu börjat igen. 72 avsnitt tackar man för. Just detta Masterchef slår alla andra med hästlängder. Australia - ten points!


Vi har inte fått nog ordning på lägenheten sen flytten. Lite för lite plats. Det betyder att det är svårt att få till den där ordningen som gör att jag har samvete att sätta mig vid datorn och ”hålla på”.

Det betyder dock inte att jag håller så mycket på med ordningen i lägenheten. Till det behövs att sambon engagerar sig. Och till det behövs att jag orkar engagera sambon. Till det behövs att sambon inte är dödstrött när han kommer från jobbet. Men – sambon gör det jag ber om. Men jag kan inte be om något när sambon ser så trött ut. Vi löser det.


Det har ju ändå hänt en del i mitt liv även om det inte har varit i stort. Jag har gjort en sammanställning av vad som fotades i Maj. Det som hänt i Juni kommer senare.


Så här är det:


Köksbordet fullt så vi inte kande äta där.


Utsikt från vår veranda   

 

                  En frukost                                 

Nattlampor

 

Läsbara deckare

 


Sambon målar vitt

   


God sallad

 

Skymning en av kvällarna

 


Goda nyheter. Nästan som ostbågar i smaken!

 

Här förstår du varför jag inte bloggar så mycket om nya recept!

Mycket gammal skåpmat blev det.

 

Fast grillat är alltid gott!

 

Vi har en granne som har en go katt som följer allt vi gör :)

Han heter Schizo

 

Här monteras det grill!

En prisvärd sak som har både lock att röka med och flyttbart galler!

Finns (fanns) på Ö&B för 299 kronor! En sämre finns (fanns) på Rusta för 399.

 

I bruk! Kolla bara så snygg!

 

Grannen Lotta råkade svänga förbi :D

 

Sambons son skalar inför pyttipanna

 

Pyttipanna på G!

I bakgrunden syns påsarna ur frysen med köttet som ska tärnas och stekas.

    

Kram!

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

17 juni 2011 20:58

Alltid lika kul att höra från dej:) Låter som att du ändå har det bra och det är väl det som räknas, eller hur. Strunta i ordningen, den kommer allt eftersom man bor in sej. Ta det lugnt och njut av ditt "nya" liv.
Du har så helt rätt i att Australiens Masterchef slår andra Masterchef, så mycket bättre.
Äsch, fi för vad vi är avundsjuka på er och er altan/uteplats!!! Vi vill också ha ju...

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 juni 2011 04:22

Mårten: Visst är det "braigheten" i livet som räknas!
Njuter!
Australia slår allt som ni säger. Gulle er som har sett att jag skriver och då ger mig fina kommentarer! Va gärna avis på uteplatsen. Den är liten men nagggande go! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards