Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

En upplevelse av Pitcher´s i Falun på Mors Dag

Av Lena - 16 juni 2011 03:53

Normalt sett så vill jag inte fira ”Mors dag”. Tycker det räcker med att ungarna ringer eller skickar ett sms med ett grattis. Men vad ska de gratta till? Grattis till att du fått ett så fint barn?

Jag är en mycket stolt mamma till två helt underbara och fantastiska barn och att de allt som oftast visar kärlek räcker långt! Det räcker hela vägen!


Att jag drog ut min sambo och hans son att äta middag just denna dag berodde enbart och endast på att jag var sugen på att gå på restaurang för en gångs skull. Jag fick (som för det mesta med lite övertalning) min vilja igenom. Man är väl en bedjande kvinna ibland? *blink*


Valet pendlade mellan en närbelägen (sunkig) pizzeria eller ett dyrare ställer i centrum. Enkelt.


Pitcher’s i Falun hade jag aldrig besökt förr. Vi läste menyn på nätet före vi stack. Kollade lite priser.


Vi cyklade dit eftersom jag ansåg att en flaska vin på två var det minsta jag kunde begära då jag ändå är en mamma. Att mina egna barn inte var med hör inte hit. Sambons son var ett fullgott surrogat för ett firande av just Mors Dag!


Vi tar plats och en servitris anländer på stört. Fan far i mig så jag frågar om de har torr Martini. Tänker Dry Martini för nu vill jag ha fördrink. (Vi som tänkt komma billigt undan men eftersom Fan far i mig så skiter jag i det utan jag vill HA!)

Servitrisen är osäker på just den torra Martinin (går och frågar bartendern som säger att det är ok) så då beställer jag en sådan.

In kommer en rosaskimrande vätska med citron (inga oliver). Sambon tycker jag är gnällig och skäms nog lite när jag talar om för servitrisen att det inte ÄR en Dry Martini. Drinken är blandad på Martini rosso.

Nåja, den smakade bra. Den gick ner.


Samtidigt passar vi på att beställa resten.


Till förrätt väljer vi två portioner vitlöksbröd att dela på tre. (Vitlöksbröd med ost, 59 kronor)


Till huvudrätt

en burgare till sambons son (ca 135 kronor)

och pepparstek till oss (runt 200 kronor (hittar inte kvittot i denna stund).

Denna finns inte på menyn på nätet för den stämmer inte.


Pepparsteken valde vi efter ett visst dividerande från min sida med servitrisen om vilket kött den var gjord av. Hon kunde inte svara på det och sa att hon kunde fråga men vi sa att hon inte behövde. Vi ville inte verka som gnälliga gäster efter att jag redan gnällt på ”Dry Martinin”.

Vi ber även om en flaska vin.

Jag vill ha ett glas vatten att sippa på till fördrinken men får till svar att det kommer med vinet.

Fint är att servitrisen frågar hur vi vill ha köttet. Bra krog det här!

Jag ber om blodigt och sambon ber om genomstekt.


Efter en lagom bra stund kommer servitrisen med vinet. (och äntligen vattnet)


Efter ytterligare en lagom stund kommer servitrisen med våra huvudrätter.

???


Vi frågar vart vår förrätt tog vägen?

Ooops, säger servitrisen. Det blev visst lite för mycket, säger hon.

Jaha, säger vi. Inget att göra åt nu, säger vi också.

Jag ser mig runt i (den rätt stora) lokalen och där sitter ca 10 gäster och ingen verkar vara matgäst. Hur ska hon klara när det är fullsatt och alla vill äta?


Vi hugger in på köttet. Hugger är ordet. Både sambon och jag har fått samma; genomstekt på ytan och en rosa kärna. Varför frågar de hur vi vill ha köttet?

Båda köttbitarna smakar bra av pepparn men är så sega att man får ha bra muskler i högerhanden för att klara av att skära av en bit för de är så torra.

Sambons sons burgare verkar helt ok om inte mer.


Mitt i maten kommer servitrisen och meddelar att vi får 20 % på vår nota som plåster på såren över den missade förrätten. Vi tackar och förlåter nästan det sega köttet.


Till försvar kan sägas att den pommes de serverade till maten var toppen och grönsakerna var  rätt goda och krispiga! Och, som jag sa tidigare, så var det bra pepparsmak på biffen.


Vi avslutade med en kladdkaka till sambons son som var suverän (jag fick en tugga) och en Irish Coffee till mig som var bra. Sambon ville ha en kaffe med virre och den slök han så den passade nog.


Slutsurret på plats gav att ”krögaren” är mycket intresserad av drycker och då främst öl. Dryckeslistan imponerar men inte menyn av det vi åt.

Man går gärna dit för en god whisky eller en bättre öl.

Pepparsteken avstår vi. Om de inte byter till bättre kött. För det kan ju inte vara kockens fel.


Pitcher's

 


Dry Martiniliknande

 

Bra potatis

 

Kanon kladdkaka

 

Att det var tomt på stolarna både åt detta ...

 

... och detta hållet berodde helt klart på vädret ...


... men det var inte många gäster inne heller.


Fast det fotade jag inte.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards