Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Så gick en dag …

Av Lena - 27 oktober 2011 08:53

… och en till, en till och en till! Rätt vad det är så har det gått flera månader, sommaren är slut och utemöblerna hopplockade under en stor grön presenning. En längre bloggpaus infann sig, mycket längre än jag trott, och jag har till och med avhållit

mig från att läsa andras bloggar. Inte ens mina favoritmatbloggar har jag alls klickat på.


Vart sommaren tog vägen undrar både jag och sambon. Vi hann inte varken blinka eller åka till favoritstället Orsa Camping (förutom ett par dagar innan säsongen börjat och toaletterna öppnat) innan hösten var här och dillen hade vissnat.

Visserligen har vi farit runt en del på semestern men det mesta av början på ledigheten tillbringades i soffan med en svårbotad lunginflammation. Jag blev rätt medtagen i ett par månader och har haft jobbig hosta ända tills för några veckor sedan. Det är nästan så jag fått ansträngningsinkontinens på kuppen!

Nåja, det kunde varit värre ….


Något nyskapande i köket har det väl heller inte blivit så mycket av. Inget att tala om så här efteråt i alla fall. Det mest nyskapade var Mannerströms kycklingrullader som väl alla har sett reklamen på tv om? Att få tag på dessa tunna skivor kycklingfilé var det svåraste med rätten för antingen fanns det inte alls i butiken eller så var de slut. Till sist fick jag fatt på ett paket hos City Gross, de hade tre kvar fick jag veta via telefonsamtal, som de la undan åt mig så sambon kunde hämta på väg från jobbet. Över hundra kronor kilot men gott blev det och bara en liten benbit (stor som en halv tändsticka) hittades! Skivorna var hyfsade i fason och gav de utlovade 16 rulladerna även om två blev bra ynkliga. Jag gjorde exakt enligt recept, med mos och allt, och det blev mycket got, även om såsen är (ska vara) väldigt tunn. Mycke sås blir’e.


Annars och för övrigt kan jag bestämt avråda från att odla tomatsorten Tumbling Tom Red! Jag fick en riklig skörd på flera hundra små raringar, ampelcocktailtomater, som enligt beskrivningen skulle vara rätt söt och ha bra tomatsmak. De smakade nästan ingenting. Hur solmogna de än blev så var det rent olustigt att plocka av dem. Jag gav upp och bestämde mig för att koka dem till ett koncentrat, sila och använda som tomatsås. När det kokat ihop rejält tog jag ett smakprov och det smakade rentutav illa. Rätt i sopen!

Jag odlade dem förra året också men då blev skörden så kass och sen att jag aldrig hann känna efter hur en solmogen egentligen smakade. Nu vet jag bättre.


Gardeners Delight, som är en vanlig upprättväxande cocktailtomat, hade jag två plantor av. De gav tillsammans 7 ”klasar”. Inte mycket att hurra för efter allt pyssel man har med dem!


Vi har så klart provsmakat både det ena och andra i nyhetsväg från butikshyllorna sedan sist och även om det inte blir några längre haranger om det så kommer det ändå inom kort några rader om just våra erfarenheter om produkterna. Hiss och diss.


Bästa receptet i sommar är där Majsan skriver om hur man fixar gödning till pelargoner!

” Den bästa gödningen till just pelargoner är 25 g jäst som löses upp i 2 1/2 l ljummet vatten. Om du vattnar med den gödningen en gång så behöver du inte använda någon annan gödning på hela sommaren, då räcker det att bara vattna som vanligt. Ett gammalt beprövat knep från mina mostrar.”

Min mamma provade och hon har sällan haft finare pelargoner.


 

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

27 oktober 2011 09:48

Härligt att se dig tillbaka på benen i etern igen :) Du har varit saknad.. Men ibland behövs det pauser för att ta tag i det verkliga livet. Hoppas att det går din väg nu framöver, så vi får njuta av dina tips och underfundigheter.

Tack för pelargonreceptet, det ska jag försöka spara i minnet till nästa sommar.
Stor varm KRAM från B i Alanya.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

27 oktober 2011 11:37

Men halloj, så härligt att se dej i etern igen, välkommen åter. Inte alls någon hit med lunginflamation, men så skönt att höra att du är på benen igen.

Kramar från Mårtenssons

http://martenssonskok.blogspot.com

 
@Receptomaten

@Receptomaten

27 oktober 2011 12:43

Solsken & kramar! <3

http://spisat.se

 
classe

classe

27 oktober 2011 14:40

Jag heter Claes-Göran Olofsson och jag måste skaffa fram pengar, så snälla snälla snälla...

skänk en valfri summa pengar till detta kontonummer 8169-5,914 844 158-8

Efter att du skänkt pengar så besök min blogg CLASSES LILLA BLOGG på wordpress så förstår du varför

http://www.classeslillablogg.wordpress.se

 
Lena

Lena

27 oktober 2011 18:50

Birgitta: Vad snabb du var där. Och tack för dina fina ord, de värmde!
Pelargontipset funkar bra!
Stor, varm kram ända till Alanya och ha det så härligt :)

Mårtenssons: Tack snälla, vad ni är gulliga!
Kramar!

Receptomaten: Tack! <3

classe: Tack, men min eventuella överblivna pengar går till Cancerfonden!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Emmy

Emmy

27 oktober 2011 23:34

Halloj! Kul att se att du återuppstått ;-) Eller i alla fall hämtat dig får sega sjukdomar. Du behövde väl helt enkelt en rejäl paus. Välkommen tillbaka!

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

28 oktober 2011 09:20

Emmy: Tack snälla för välkomnandet! :) Ja, nu är jag på banan igen!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

29 oktober 2011 23:50

Åh, så härligt att du är tillbaka, saknad är en underdrift!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

30 oktober 2011 09:34

Moma: Gulle dig! Lööv! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Trollpackan kvastar in!

Trollpackan kvastar in!

5 november 2011 16:34

Oj, vad kul! Du är tillbaka, och det välbehållen! Bloggpaus kan ju vara skönt ibland, synd bara att du var sjuk den största delen av den. Hmm...det där med tomater är ju en djungel, jag har odlat en på balkongen i år. Ett monster! Jösses, vad vi fick tomater! På en planta! Minst 50 st...och de här var goda. Inga cocktail, utan vanliga tomater, men de blev inte så stora ändå allihop. Några fick ligga och mogna på fönsterbrädan när vi hade en del frostnätter här, för de hann inte bli färdiga ute.

Annars så flyter allt på som vanligt;) Full rulle, saft&bulle!

kramen

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

11 november 2011 21:56

Vilken glad överraskning, välkommen tillbaka!! Och vad roligt att du delar med dej av mitt bästa pelargontips! Mina har varit stora och prunkande ända in i oktober men nu har de fått flytta ner i källarförrådet för sin välbehövliga vintervila. Har aldrig övervintrat pelargoner men tänker att går det så går det, annars köper man nya.

Jag bakar fortfarande finfina filmjölkslimpor för brinnande livet men hoppas att dataavdelningen i min bostad snart ska ta sej tid att fixa med bildhanteringen, (jag har bytt dator och är lite trög när det gäller att installera saker) så jag oxå kan komma igång med bloggandet igen för det är ju så himla roligt.

Men roligast är ju att jag kan hänga här igen!

Bamsekram från Majsan

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

12 november 2011 12:16

Majsan: Tack vännen!Ja, pelargontipset var kanon å du får hälsa mostern och tacka:)
Har sett att du tagit samma långa bloggpaus som jag gjort. Det behövde vi nog ;)
Bamsekramen tbax

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 november 2011 12:20

Trollpackan: Tack :) Ja, nästa år blir det andra bullar ... eh .. tomater :D
Som du säger, full rulle - saft & bulle!
kramen

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards