Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

Åsså några bilder på annat ätbart!

Av Lena - 14 november 2011 23:30

Klart jag har lagat mat veckorna som gått fast jag gjort det i det fördolda! Man måste inte alltid säga allt. Framför allt om det inte blir som det skulle eller smakade som det var tänkt. Och har man dessutom inte fotat eländet så är det inte så mycket att säga. Punkt!

Har jag blivit en smygmatlagare som tassar i det fördolda efter mörkrets inbrott? Gömmer mig bakom närmaste brödkavel- eeh ..husgavel med en taskig falukorv i innerfickan eller en e-nummerförsedd skinka under bakfickan? Kanske har jag en tjuvskjuten skabbig räv bakom örat eller en fuskig fralla under en tuperad hårvolm? En fulfiskad och utdöende fisk gömd som luktar skitilla? En jätteräka som av rädsla för utrotning efter utfisket lagt sig i smyg bakom kröken i toastolen av ren rädsla för upptäckt?

Närå! Jag kör bara med rena kort i leken och inget i ärmen! Klart blåögd men med en förstörande granskande stålgrå (och vackert vindögd) blick! Mig lurar ingen bakom hörnet eller förför med doftande lovord! Jag dödar innan jag blir dödad! Se själv!!!


Och glöggen är så klart satt för någon vecka sedan!


Och färska kräftor åt vi för ett tag sedan. Torra och osalta. Besvikelse!


Och gratinerade musslor kan vara gott!


Och så ska vi göra ...


... köttfärsmackor. Mums!


Och Janssons frestelse lite nu innan jul. Alltid godast dagen efter.

 

slut i rutan

 
 
Pia

Pia

15 november 2011 10:26

Blev nyfiken på köttfärsmackorna, är det bara vanliga varma mackor med köttfärs på? Såg väldigt gott ut iaf :)

http://www.pysselpia.net

 
Lena

Lena

15 november 2011 18:02

Pia: Det är vanliga varma mackor med köttfärs och ost. Nötfärs, salt, peppar, brynt lök, kapris och vispgrädde. Jättesmaskigt blev det! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

15 november 2011 20:54

Åhoj, de mackorna såg väldigt smarriga ut! Jag har aldrig tänkt på att man kan göra mackor med köttfärs och ost, tack för tipset Alma fina!

http://www.momaskitchen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

15 november 2011 21:31

Hej Lena.
Här lagas mat du är outtröttlig. Mycket mums ser jag jag blir hungrig åt bara soppa till middag hade ingen lust laga något idag. Soppa håller man sig inte mätt på så länge precis Tror kag skall göra mig en kopp te och en macka med köttfärsbiffar på har det i skåpet sen igår och rödbetssallad.
Det är dags att lägga sig i lutbaljan nu det är 39 dagar kvar till jul och skall långan bli till lutfisk så får vi fylla karen nu, Har du fått fram dina kar?

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 november 2011 23:47

Moma: Finfint för både plånbok och smaklökar :)

Filifjonkan: Jag här lagas det mat men du vet ju, man måste äta varje dag ;)
Soppa är gott men man blir hungrig efter ett tag, som du ju säger. Te och mackor? Åh, nu blev jag sugen! Det är gott. Doppa ostmackor i te är en favorit!
Klart jag har lutkaren på lut! Kan ju inte missa julbadet!:D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

16 november 2011 12:56

Köttfärsmackor (eller Sloppy Joes som mackor med köttfärs kallas i det stora landet i väster) förekommer ibland på menyn hos oss också.

http://favoritrecept.blogspot.com/2010/07/sloppy-j

 
Coquina

Coquina

16 november 2011 22:55

Vad mycket gott =) Nu kan du tävla om en matkasse från mathem.se på min matblogg så kika gärna in där och tävla om årets julklapp =)

http://coquina.blogg.se

 
Lena

Lena

17 november 2011 08:23

Karin W: Visst är det lätt och gott. Funkar ju även med överbliven köttfärssås. Resträtt :)

Coquina: Mycket gott ja :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards