Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 december 2011

Ädelostkotletter

Av Lena - 3 december 2011 19:18

Min mamma har bjudit mig på denna rätt ett antal gånger. För många år
sedan tyckte jag väldigt illa om grönmögelost. Det räckte med minsta smula i
maten för att jag skulle rynka på näsan (man känner ju av det man avskyr) och,
faktiskt nästan, spotta ut. Jag klarade det inte. Sedermera lärde jag mig tycka
om det väldigt mycket. Nu älskar jag grönmögelost!

Min mamma är den som lärt mig älska mat från det att jag gick i blöjor
och detta är en av rätterna som hon uppehållit min matkärlek med. Hon gav mig även
ett beroende av gravad lax och Halländsk långkål och vad kan väl vara bättre?


Mamma, MIN mamma, är bäst!



Ädelostkotletter för 3 till 6 portioner

6 fläskkotletter
2 gula lökar
smör
1 tub Kavli ädelost (kanske inte hela)
salt
nymalen peppar
skyn från kotlettstekningen
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk



Gör sålunda:


Ugn:°
Salta och peppra kotletterna. Gnid in kryddorna.
Skala och skiva löken och bryn den i en klick smör tills den blir gyllene. Tag åt sidan.

Stek kotletterna i smör tills de fått fin färg.

Häll i en skvätt vatten i stekpannan och vispa till så du fångat upp alla smakämnen. Ta till vara.

Smöra en långpanna och lägg i kotletterna.

Fördela den stekta löken på kotletterna. Ringla över från tuben med ädelost på varje kotlett.

Ringla även lite av osten runt om. Häll över stekskyn och grädden och ställ plåten mitt i ugnen.

Min mamma brukar köra 15-20 minuter i 225° men jag valde nu
att prova med 150° i en timme.

Tag ut långpannan ibland, ös kotletterna och rör runt så osten blandar sig.

Servera med kokt, pressad eller stekt potatis och något grönt.

Det blir gott att lägga morotsstavar utmed kanterna i långpannan som får steka med.



          

 


Det är glatt i Kanaans land! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards