Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

"Reklam" för en strålande kokbok igen! LCHF för Seniorer!

Av Lena - 31 december 2011 03:47

LCHF är ingen diet (fast jag brukar kalla det så), det är en livsstil. Jag klarar inte allt (älskar mackor och potatis) men gör för övrigt så gott jag kan. Jag har "tänket" och jag tror att det räcker rätt långt! Eller, man gör så gott man kan? Birgitta Höglund från bloggen "Birgitta Höglunds mat" är en kvinna med mycket och bra mattänk, mycket nyttigt och en enorm portion matvett. Att hon har en ruskig känsla för hur mat verkligen ska smaka och få den att se läcker ut gör inte saken sämre!
Jag har följt hennes blogg en längre tid och dessutom klickat runt på hennes äldre recept och ... vad säger man? Läckert, vackert och nyttigt! Dessutom oftast väldigt lättlagat!

Hon har nu givit ut en kokbok tillsammans med en annan "mat- och lchf-glad" och den är värd att titta närmare på. Så närma att jag ska köpa den och dessutom skicka den till någon som kommer att älska den! Den finns på Bokus och kostar endast 169 om du är Med Mera-medlem. Annars 189 kronor i pengar.


Köp den, älska den, kanske bli lite friskare och råka samtidigt kanske gå ner lite i vikt! Kan det bli bättre?


Länk till Birgitta om boken: Klicka här!


 

 
 
Tette Merio

Tette Merio

31 december 2011 04:02

Tack för förtroendet att ge mig hemsidesadressen! :-)

Är ju själv otrooooligt ointresserad av matlagning, men då jag precis satt och pratade med särbon (som är den som oftast lagar vår mat) häromdagen om att han MÅSTE försöka laga lite mindre onyttig mat (han har gärna massa smör och grädde i - alltid ;-)) så kanske det går att hitta lite braiga recept härigenom?!? Eller så kanske jag skulle köpa boken du tipsar om. Har ju tyvärr också en förkärlek för kolhydrater ... bröd och potatis främst ... så jag veti tusan hur det ska gå till att följa någon diet, i och för sig. :-o ;-)

Ska läsa mer hos dig väldigt snart, men nu måste jag sova!
Natti, ha det bäst sålänge!/Tette.

http://www.tettemerio.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

31 december 2011 08:39

Tack, du allra raraste av bloggvänner. Nu blir min sista dag på det här året extra vacker, när jag slickat i mig av allt det vackra du skriver :)
Gott och Hälsosamt Nytt År önskar jag dig av hela mitt hjärta. Stor Kram får du också!

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

31 december 2011 11:28

Tette: Njae, ska du ha lchf-mat bör du nog hoppa in på Birgittas blogg jag tipsade om här ovan. Här hos mig är det nog mycket hchf = mycket av allt ;)
Ha det bäst du me! :)

Birgitta: Raraste själv! Önskar dig också ett Gott och Hälsomsamt Nytt År på alla sätt! Storkramen till dig!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

1 januari 2012 10:59

God fortsättning på dig!!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

1 januari 2012 13:44

Här kommer en nyårskram till dig! Kraaam =)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

1 januari 2012 22:15

Moma: God fortsättning själv raring! Löööööööv!

Receptomaten: Tack och detsamma och kram bästa! =)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Emmy

Emmy

6 januari 2012 21:21

Så roligt att Birgitta Höglund publicera en del av sina fina recept. Det var på tiden.

Herre jisses så mycket gott ni ätit i slutet av förra året! Musslor var alldeles för länge sedan vi åt. Får knipa med mig ett nät hem snart.
God fortsättning och trevlig helg!

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Trollpackan kvastar in!

Trollpackan kvastar in!

7 januari 2012 18:08

HAHAHA! Koden för den här kommentaren var "SJUK"!*fniss*

Ja, hur som..jag tror ju att det är så att potatis, till exempel kokt sådan, inte är någon fara. Det är ju bara att tänka efter på hur de käkade "förr i tiden", då när det inte var så många som var överviktiga och diabetes inte var så känt. Nej, det som jag tror saknas nu för tiden är "rörelse och motion", vilket de fick "förr i tiden" mer naturligt eftersom de kroppsarbetade på ett annat sätt än vad som nu sker.
De hade ju inte råd med så mycket "protein" heller, så det var väl "mat&potatis" det handlade om. Sådana godsaker som grädde och smör, tror jag inte heller att det var så många som hade råd med egentligen. Gäller bara att tänka efter;)
Däremot så tror jag att vitt ris, pasta,vitt mjöl,socker inte är bra, och det åt ju inte de heller så mycket av.Så de kunde hålla vikten.

Jag tror att man ska ta det där med LCHF, GI, Atkins och alla dieter med en nypa salt faktiskt, och använda sitt sunda förnuft.

För det är ju så, att du går ner i vikt om du äter färre kalorier, av vilken sort de än är av...alltså vare sig de är kolhydrater, protein eller fett. Ät färre kalorier och du går ner i vikt. Det handlar om "Intag och Uttag", plus och minus, inget annat;)
OCH RÖR på dig!

Nu fattar ju jag att du ville göra reklam för den här boken, och det är väl okey, säger ingenting om det, men det gäller att använda sunda förnuftet.

Ha en tippentoppen lördagkväll!
kramen

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

10 januari 2012 15:30

Emmy: Visst är det kul att hennes recept kommer i bokform!
Jamen klart du måste köpa musslor! Gottis! Det är förresten tack vare dig jag upptäckte Abbas rökta musslor som är rent beroendeframkallande! Mumma!

Trollpackan: SJUK? Fniss
Ja, reklam var det! Hennes recept kan man laga utan att vara lchf:are. Bara att lägga till potatis eller något. Det är själva recepten som är så bra, diet, livsstil eller inte. Själv är jag potatisgalen så jag har lite svårt att lchf:a men försöker äta nyttigt så långt det går. Men, som du säger, motion är också a och o om man vill hålla sig frisk och i form! Detr kvittar hur du äter om du inte rör på dig så ...
Energin man stoppar i sig måste man göra av med oavsett!
Ha tipptopp själv :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards