Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Då kör vi fajitas

Av Lena - 26 januari 2012 03:38

Tycker inte om fajitas men fixar för sambons skull. Men han slår huvudet pang på spiken! Lena; du gillar inte hamburgare, korv med bröd eller någon mat som är innesluten i bröd.

Nä, det gör jag inte.
Framför allt inte när maten jag ska äta är innesluten i en papperstallrik som fajitas.
Tycker inte om dessa bröd som inte smakar något eller har någon egen karaktär.
Sådan är jag. Punkt! Men jag står ut och kontrar med att fixa den bästa
guacamolen (jag gjort hittils)! Sambon gillar inte guacamole. Han fick
provsmaka. Säger; jag tycker inte om guacamole och den här var skitgod!


Guacamole


2 stora mogna avokado, grovt mosade

1 msk pressad lime (eller citron)

blanda detta

och blanda i:

3 cocktailtomater, urgröpta och finhackade

1/2 - 1 tsk finhackad röd chili

1 finhackad schalottenlök

2 stora rivna vitlöksklyftor

1 dl gräddfil eller crème fraiche

salt

nymalen svartpeppar

smaka av lime, salt, peppar och extra allt

ev  en doft av spiskummin 

smaka av

skitgott


FAJITAS (hos oss):


Man haver:

Fajitasbröd

strimlad kyckling, strimlad röd paprika och strilad lök stekt med med fajitaskrydda

röra: hälften chunky salsa hot och hälften crème fraiche

röra: ovanstående guacamole

strimlad isbergsallad

hackad tomat

lite finstrimlad och urkärnad röd chilifrukt

riven ost med bra smak

 
 
Fröken Dill

Fröken Dill

26 januari 2012 11:11

Själv gillar jag både fajitas och guacamole. Mycket... Så mycket att jag önskar mig det nu!!!

http://www.frkdill.blogspot.com

 
Lena

Lena

26 januari 2012 12:33

Fröken Dill: Visst kan man bli sugen när man läser om mat man gillar! Det är döden att surfa runt på matbloggar och se smaskiga bilder. Tur jag inte fotade ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linda Johansson

26 januari 2012 14:36

Jag älskar fajitas! Men avskyr tortillabröd så vi använder alltid goda tunnbröd, Njalla el Sarek. De är lite smaklösa tunnbröden, men det finns inte kryddade (vanlig brödkrydda hade dugt bra).

Efter min operation kan jag inte ens äta paprika (min favoritgrönsak som jag i princip åt varje dag) så fajitaskryddor är inte att tänka på... :(

 
Lena

Lena

26 januari 2012 14:44

Linda: Eller så lägger man allt på tallriken och skopar upp maten med majschips :)Fast, kan du inte baka egna tunnbröd och krydda degen efter eget tycke.
Operation? Stackare!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards