Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Jag är förbannad (eller frustrerad) - och ger dig en (attans god) lättlagad (burk)sparrisomelett!!

Av Lena - 30 mars 2012 02:03

Vi börjar med förbannad (frustrerad)!

Jag är frustrerad över att ha kontakt med ett företag som
vill att jag ska prova deras produkt, vilket jag sagt ja till. Men jag kan inte
logga in hos dem för att ta del av det de erbjuder och det behövs för att kunna
använda deras produkt. Det skylls på att jag har en gammal webbläsare eller en
"spärr" på min dator. Jag har en dator som är ca 4 månader gammal med
dito OS (operativsystem) och dito webbläsare. Och jag, som gammal data/datornörd
skulle väl aldrig underlåta mig att uppdatera mig med det senaste av det
senaste. Hela grejen med datorer är att vara uppdaterad! Alltid!

Nu vet ju inte detta företag att jag är så "med" men
att inte deras "webbutvecklare" kan lösa problemet med inloggningen
anser jag störande och oproffsigt! Jag är själv "service- webbtekniker"
och har skapat ett antal webbsidor och även fixat lösenord till både det ena
och andra så jag vet att det inte är svårt om man anstränger sig. Om man är
kunnig alltså!


Sparrisomeletten då? Godare än förväntat.

Det blir en receptskiss som passar alla! Välj själv mängd av
allt! Servera en tomat sallad till med valfria tillbehör i!


Ingredienser:

strimlad purjo

salt

vispgrädde

ägg

vatten

salt

peppar

riven ost

burksparris som delats i minibitar


Gör sålunda:

Fräs purjon i smör lite försiktigt så den inte tar färg. Den
bli lätt bränd! Släng på en slatt vispgrädde och låt det puttra försiktigt. Under
tiden det puttrar så vispar du ägg (kanske 2 per pers) med en slatt vatten med
en gaffel. Salta och peppar. Doppa i fingret och smaka av.

Häll ägg- vattenblandningen i stekpannan och peta runt som
du brukar göra med en omelett.  

När omelettsmeten fortfarande är knappt halvstelnad så
sprider du ut sparrisen och strösslar över den rivna osten. Lår stekpannan stå
på lite värme tills omeletten är lätt krämig.

Rulla ihop omeletten och häll över på ett fat. Dela upp
bitar på tallrikar och servera med något grönt som ex tomater m.m


Detta blir godare än du tror för det blev det för oss!


Jag har inte varit här (på bloggen) på väldigt länge. Det
beror dels på att jag varit bortrest för att hjälpa min mamma som blev sjuk,
dels på att jag inte orkade med något efter att jag kom hem igen. Jag var borta
hemifrån i fyra veckor och så länge har jag aldrig varit hemifrån, eller från
min sambo, och efter det var jag slut. Kapitalt! Kom hem för snart två veckor
sedan. Första veckan gick jag som i ett töcken. När jag satt på toan såg jag
inte skåpet vi har framför utan såg bara min mammas handduksstång. Kunde inte
ställa om mig. När jag vaknade på morgonen visste jag inte vart jag var.

Inget var bekant och det enda som surrade i skallen var min
mammas mående.


Förra veckan kom då sambons son till oss och det blev inte
lätt. Inte för att han är jobbig utan för att jag inte var mig själv. Jag fick
tvinga mig till att visa intresse för hans läxor och hans bekymmer. Man kan
inte visa upp en glasartad blick när en trettonåring kommer och vill visa läxan
eller att han har problem med en kille i skolan som mobbar honom. Man måste
skaka på huvudet och se utanför en själv. Och man måste ta det lugnt så man
inte överför sina egna bekymmer eller sin ilska på grabben utan bara "ta
ett djupt andetag och fokusera!".


Det verkar som om det har funkat för sambons son tyr sig fortfarande
till mig och kommer och berättar om "det är något". Skönt! Eftersom
det hela tiden är en massa bekymmer så känns det extra bra att han verkligen
visar när han har tankar och vad han tänker. Gulle!


Over and out!


 

Ber om ursäkt över radbrytningarna men jag skriver i Word och för över. Sedan tar bloggplatsen vid och förstör och hur jag än försöker fixa så funkar det inte.

Edit: Har kontaktat bloggplatsen om problemet men numera så svarar de aldrig.

 
 
Trollpackan

Trollpackan

1 april 2012 18:31

Nej jag vet, Bloggplatsen svarar aldrig numer. Kanske har blivit för stora?

http://www.trollpackan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

14 april 2012 10:48

Sååå stora tycker jag inte de är :(

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards