Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Giftermål och bröllopsresa är massor med kul!

Av Lena - 19 april 2012 09:45

Vi ville till Tallinn över påsk så veckan före beställde vi en resa dit. Flyg skulle det vara för vi ville använda själva tiden i själva Tallinn och inte på någon taskig båt med taskig buffé.

Har provat buffén på Tallinnbåten (i somras) och det bästa minnet jag har därifrån är våtservetterna
(15 st) jag snodde med mig i ilska över att maten inte var god (man får ju inte säga "äcklig" om mat) och ordningen på allt i matsalen var så illa!

Har inte orkat skriva blogginlägg om det för till och med jag har begränsningar över hur mycket jag orkar kräkas ord.


Det blev Ving som fick den äran att eskortera oss och via dem beställde vi 4 hotellnätter med frukost på Olevi Residents.

8 800 inkl. avbeställningsskydd (man kan ju bli jättesjuk före och inte kunna åka) gick det på och min son sa att det kunde vi åkt till Barcelona för men det ville vi inte. Tallinn var det första målet för vår första gemensamma resa (för antalet år sedan) så det är lite romantik som spirar där. Hand i hand och allt det där.


Det var när vi beställt resan som vi sa att vi nog tar och
gifter oss före. Vi hade ju ändå tänkt gifta oss och vi hade ändå tänkt att
datumet inte spelar roll. Vi vill glömma alla datum så vi slipper sura över att
vi inte får blommor av varandra den dagen. Vi har förträngt datumet vi
förlovade oss och det passar oss bra. Minns inte ens vilket år.


Nästa dag Googlade jag på vigselförrättare i Falun och hittade en lista och ringde en på måfå. Denna kunde inte före påsk men hänvisade till en Karl-Erik Pettersson som jag fick veta var trevlig. Han kunde!

På tisdagen kunde han och halv fem blev det bestämt eftersom det måste vara på kontorstid och vi önskade få låna vittnen från något kontor där. Vi ville göra det lite anonymt och utan pompa och ståt. Det var ju själva "grejen" som var viktig för oss och inte det runt i kring för det blir bara jobbigt och dyrt.


Fast, att gifta sig är ändå en rätt stor sak. Vi skulle gå dit som vi var hade vi sagt men ändå så övningssminkade jag mig dagen före (är inte så van men ville vara fin) och kollade garderoben som dessvärre inte erbjöd några överraskningar. Bah! Vad hade jag förväntat mig som inte besökt en klädaffär på ...


Dagen före färgade jag även håret och för en gångs skull så blev det ... en total katastrof! Tänk dig spadet i en burk rödbetor! Jag hade tänkt mig mörk mahogny! Nåja, vad gör man? Jo, man *LER!*


Dagen D så fixade jag mig så gott det gick, darrade, hade handsvett, var hysterisk och tog 2 glas vin före. Sambon tog på sig kostym och slips och fick till årets snyggaste hästsvans och en whisky i magen. Vi var nervösa båda två!


Vi fick skjuts av en granne till rådhuset och väl där var det bara 5 minuters väntan innan Karl-Erik kom. Han förklarade proceduren, han skulle även läsa några rader ur en bok som heter "Poeten" och det gjorde
mig extra glad. Den boken fick jag av min absolut bästa väninna Margareta för många år sedan (med medföljande kassettband där boken blev uppläst) och där hittar man många tänkvärda ord!


Karl-Erik frågade om vi tyckte det lär bra hur han tänkt och det tyckte vi. En mycket trevlig man med glimten i ögat och ett lugn som stillade min handsvett (nästan). De båda vittnena var också med så det hela kunde ta sin början.


Jag hade trott att det bara skulle gå undan men vår vigselförrättare gjorde akten med sådan värme och omtanke att det verkligen blev en stund att minnas på flera sätt. Tårar i ögonen över vigseln men även tårar i ögonen över det han sa. Jag minns inte nu men ska maila honom och fråga vilka rader ur "Poeten" han läste upp.

Han har nog dem som "mall" och det gör han rätt i.


Edit: Kahil Gibran och hans bok "Poeten" har denna text som Karl-Erik läste ut: 

Låt det vara rymd i er samhörighet och låt himmelens vindar dansa mellan er. 
Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder. 
Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam liksom strängarna på en luta är ensamma, fastän de vibrerar av samma musik.

Så vackert!


Vi sa båda JA!


Det togs foton med min mobil men det är inget jag vill visa upp för det vart både hastigt och darrigt.


JAG ÄR GIFT!


Bröllopsnatten? Jo, trerätters och övernattning med frukost på rummet på Green Hotel, Tällberg!

De du!

Pinsamt var att det blev något fel med min hårfärgning så hotellets vita handukar blev rödfläckiga när jag duschat men vad gör man?


De hade sill och kyckling på menyn men när vi kom så hade de fixat lite annat!


Toast Skagen

med kräftstjärtar och citron

---

Rosastekt ankbröst

serverad med apelsinsky

rostade rotsaker

och Västerbottenpotatis

---

Mangosorbet

med hallonsås och

vår egen müsli




Bilder? Ja, några.


 Fiiint va!


Lite att dricka passar? 


Förrätten var kanon! 


Huvudrätten hade jag redan börjat på innan jag kom på att jag skulle fota. Den var kanon, ankbröstet perfekt! Såsen var dock överreducerad och för skarp. Västerbottenpotatisen var en dröm! 


Efterrätt äter jag inte men var tvungen att smaka och den var verkligen god! 


Sittgrupp på rummet 


Solnedgången kunde inte personalen fixat bättre!  


Frukorsten var härlig på alla sätt men ... varför glömmer man alltid strösocker till filen och salt till äggen? Att man kryssar i kaviar i frukostlistan betyder inte att den ena inte vill ha salt. *gnällgnyr lite* 


Morgonen efter är det lite grått men ändå underbart. Balkonger på rad med askfat utmed kanten.



Vi fick skjuts till Tällberg och
hem av snälla grannen och väl hemma var det lunch och sedan vila. Vi skulle
sedan sova och upp och ta bilen till Bromma flygplats klockan 02.00 på natten
för flyg med Flybe till Tallinn klockan 07.30 men se det är en annan historia
och ett annat blogginlägg.



 
 
Mixi

Mixi

19 april 2012 00:27

Grattis! Och låter som att ni hade det helt underbart!! =)

http://mixi.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

19 april 2012 00:36

Mixi: Alldeles, alldeles ... underbart :) <3

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Anne

Anne

19 april 2012 14:17

Grattis, vad roligt!!

http://annesfood.com

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

19 april 2012 22:34

Vi tänkte precis som ni när vi slog till, inget pompa och ståt, bara vi två utan någon annan (förutom de som var helt nödvändiga) eftersom det ju faktiskt var något som bara rörde oss kände vi. Poeten lästes upp även för oss, köpte boken senare för minnets skull.
Men en sådan bröllopsnatt som er fick vi inte, hotellet ser så härligt ut och vilken solnedgång de bjöd er på. Vi tillbringade vår på ett plan till Turkiet, inte alls lika mysigt och fint:)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

19 april 2012 23:47

Anne: Tackar, tackar! :)

Mårtenssons: Poeten används nog flitigt i sammanhanget och det förstår man.
Turkiet minsann! Ingen dålig bröllopsnatt tycker jag :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards