Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Besviken kund har (nästan) alltid rätt! "Favorit" utan repris

Av Lena - 19 april 2012 14:07

Nu är det nog med City Gross. Jag gör slut. Jag kommer att
köpa både kött (eftersom jag får svenskt , butiksstyckat) och Muttis
tomatprodukter hos dem men inte något annat alls. Att jag fortsätter handla
kött och Mutti beror på att jag inte får tag på liknande någon annan stans i närheten.


City Gross är den enda butiken i Falun som säljer köttfärs
som är butiksmald av svenskt kött och inte förpackad i skyddande atmosfär. Detta
är de mycket medvetna om och har höjt priset pö om pö.  74,95 ordinarie pris är mycket när man inte
har mer info på paketet än att det är svenskt och några siffror som troligen
berättar mer men då måste man aktivt ta reda på det. Jag hade inte sagt något
om det inte var så att man kan få färs mald framför ögonen på sig av (nästan
namngivna) frigående djur för 99 kronor i en gårdsbutik i centrala Halmstad.


Droppen kom av att jag skulle ha frusna räkor och köpte
dessa där.

Butiken är fullkoligt översvämmad av dessa "Favorit"-produkter där det sägs att "kvalitet ska inte
kosta mer"!


Fine! Jag köpte 1 kilo Favorit's räkor för kr 58,95. De
skulle användas till stuvning så jag tyckte det funkade med storleken 90/120.
Tinar dem sakta i kylen över natten. Häller upp dem och börjar skala dagen
därpå. Oj! Vissa var så små att det nästan var tekniskt omöjligt att få dem ur
skalet och alla var (fel?)kokta så de smulades sönder när jag försökte. Ju mer
jag skalade ju mer förbannad blev jag! Jag blev så arg att jag rensade upp i
skalhögen och räknade huvudena. 130 stycken! Undra på att de var pyttesmå.

Tar fram påsen och läser på baksidan. Där står det att man
räknar med att få ut 200 g skalade räkor per 500 g oskalade, vilket betyder att
jag skulle få ut ca 400 g. Klart jag vägde det färdigskalade eländet. Jag fick
289 g och då hade jag banne mig petat ur varenda köttsmula ur räkskalen.

Det blev inte räkcrêpes med sparris i utan sparriscrêpes med
räksmak den dagen.


Dessa räkor duger endast till att grovhackas och kokas till
fond.


Att de behandlat Milko, våra lokala producenter,
styvmoderligt till förmån för t.ex Arla en lång tid gör mig inte gladare. Nu
är ju Milko uppköpt av Arla och där har nog City Gross lite att skämmas över.


De bygger om nu men det har de gjort länge så det kan inte
ursäkta att nästan allt bröd var bakat för fem dagar sedan. Detta var mitt i
veckan och då borde de ha koll på hyllorna. Fast, det var väl ingen nyhet. Deras
gamla bröd har jag retat mig på länge.



   


De katastrofala radbrytningarna i inlägget beror på att Bloggplatsen inte bryr sig hur det blir fast man vänligt påpekar detta hur många gånger som helst. Jag har givit upp och låter det se ut som fasen eftersom det tar lång tid att rätta till och man får återskapa inlägget sjutton gånger innan det blir bra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards