Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

Det är väl klart att jag blir irriterad på mig!

Av Lena - 26 oktober 2012 02:51

Intentionerna att planera maten och allt annat är ju så klart alltid goda. Varje vecka faktiskt. Som hos alla andra. Ibland kommer livet emellan. Som hos alla andra. Bara för det behöver man väl inte resignera och tycka att man är kass? Det gör ju inte alla andra!

Vi vet ju alla att efter sol kommer störtregn och/eller snöstorm men sedan finns solstrålen ändå där.

Lite bakom molnen men - den finns! Solen alltså!


En sak har jag i alla fall till sist insett och det är att jag inte ska gå ut och äta om jag inte har en väldigt välfylld plånbok. Ja, alltså gigantisk. Jag vill ha bra mat! Alltid! Kräver det om jag ska betala med många sedlar! Jag har blivit så kräsen med åren att jag finner fel på mycket av maten jag äter ute. Min egen är dessvärre oftast bättre.

Det är samma med min man. Han är är lika kräsen. Vi är två ena riktiga gnällspikar. Å andra sidan kan man väl ändå få begära att man ska äta godare än halvtaskigt om man betalar mellan 2-300 kronor för en tallrik mat? Att kocken ska ha lagt lite kärlek och omtanke på maten. Skurit bort de värsta stora senorna från köttet och kostat på maten annat än genomkokta morötter som grönsak? Jaja! Jag är ofta trött på min egen mat som jag smakat av sju gånger innan jag äter den men den är jag i alla fall noga med hur den smakar! Pulvermos får endast förekomma på campingplatser och inte på restaurang och detsamma gäller påssås! Eller förresten, påssås förekommer inte när vi campar! Man kan göra egen och bra även på ett stormkök. Lite smör och svamp och lök och grädde samt kryddor och du är i land!  


Runt hörnet i min hjärna står en skylt med texten "beställ biljetter hem till mamma". Jaja, jag SKA! Är på väg men det har inte blivit. Det är ju så många jag längtar efter! Fast resan till Halmstad står ju högst på listan nu. Mamman, broren, svägerska och brorsdottern, den underbart söta Hilma.


Detta om detta.


Det finns så mycket att bli irriterad på! De som inte sopsorterar t.ex Och de som köper färdigmat som är miljöovänlig. Och dyrt är det! Laga såsen själv och använd pengarna på annat! Minska sopberget!

Jag har prenumererat på Råd & Rön i säkert 10 år. Man får läsa om vad som är bäst-i-test för minsta pengar och får läsa om hur man är rädd om miljön. Man får lära sig att spara både pengar och miljö. Om inte det är bra så vet jag inte. De, alltså Råd & Rön, har en utmärkt artikel om det här! LÄS!



Om du inte orkar klicka så har jag lagt ut det de skrivit här!



Nu blev jag jobbig men detta är viktigt! För oss alla nu och i framtiden och för våra barn! Och alla kommande generationer. För du vill väl inte att just ditt barnbarn ska leva med gasmask? Utan ozonlager? Odrickbart vatten? Begravd för tidigt? Nä, just det!


När sopsorteringen började på 80-talet så var jag så noga att jag skruvade isär bläckpennor som hade både metall och plast i sig. Nu har jag lärt mig att man kastar hela i brännbart. I plastinsamlingen ska endast förpackningar kastas! Jo, förresten så kan du kasta pennans metallring i metallcontainern.

Ja, jag har nog alltid varit noga med allt.


När jag fick barn (Malin -85, Calle -87) så slog det nog om lite extra hos mig. Inte en MammaScanköttbulle över min döda kropp! Det syltades och saftades. Det lagades ren husmanskost med grunder och långkok och såser och allt. Det gjordes även efterrätter på den tiden i form av pajer och krämer och annat. Det plockades bär och frukt som hamnade i den extrafrysen vi hade. Det kokades saft. Det lades in både gurka och rödbetor och allt man kunde lägga in. Jag gjorde verkligen allt från grunden. Mina barn är uppväxta med riktig mat! Den man lagar själv med hjälp av riktiga råvaror! Då visste jag inte ens att det fanns E-nummer men det spelar ingen roll för det fanns ändå inga E-nummer i mitt hem.

På den tiden bakade jag även kakor och bullar men eftersom mina barn åt upp allt sådant så fort så slutade jag. Det var ju ändå inte särskilt nyttigt så ....

Jaja, jag bakade sötsaker länge nog men när jag slutade tog mina barn över.  Frågor på det?


För övrigt håller jag på att snickra på veckans matsedel. Vad vi ätit på vardagarna som passerat är ju rätt klart för det är ju redan i magen men helgens mat står skrivet i stjärnorna.


Det händer att jag inte alltid vill men vem vill alltid? Kan man äta frusen pytt (helst hemlagad förstås) ibland och ändå stå ut med livet så har man kommit långt! Man måste väl inte alltid laga beurre blanc till varje fiskbit? Eller pochera ägg till varje spenathög? Även om du alltid stuvar spenaten själv och givetvis har i färskriven muskot och en gnutta socker samt droppen citron som alla förhöjer smaken så ska du inte klandra den som inte gör just så! Bli inte irriterad för det räcker att jag är det.


Även om det stora mörkret alltför ofta är ett allestädes närvarande fenomen så finns det solstrålar som tränger igenom! Le för helvete! Mat är gott och bra mat har aldrig dödat! 


Gott även om det inte har med just detta blogginlägg att göra! 

 


Tjejkväll ikväll i Falun i detta nu. Annons i Falukuriren ger: 

Dans uppvisning!

Mini manikyr!

Sär skrivning? Skäm ma s?

 


 
 
Mita

Mita

27 oktober 2012 16:58

Underbar blogg, älskar folk med attityd och egna åsikter, föll för ditt inlägg angående restaurengmat, jag är en krögarunge sedan barnsben och håller fullståndigt med dig, lite jävla kärlek och stolthet till matlagningen är väl det minsta man kan begära

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

27 oktober 2012 22:02

Mita: Ja,det är så himla svårt att hålla tyst när man blir irriterad eller arg. Men varför ska man? Lite valuta för pengarna är väl det minsta man kan begära!
Tack för din kommentar och ditt beröm! Uppskattas!

http://www.almamater.se

 
Mita

Mita

28 oktober 2012 13:28

Varsågod!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 oktober 2012 23:20

Mita: :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards