Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 november 2012

Veckan som gick var ... intressant

Av Lena - 3 november 2012 02:03

Djup suck! Först måste man bestämma en matsedel för veckan och hur kul är det när man har frysrensning? Jag menar, en hel påse frusna hela tomtar och andra kontigheter ligger i min frys. Att man dessutom då ska ha date med närmsta grannen tillika fina väninnan för att äta levergryta tillsammans och dela på en hel del rödvin, ja, kan det bli bättre? Frysrensningen får nog vänta till nästa vecka. Eller en helt annan vecka.


Jag har ju i ett tidigare inlägg skrivit om att hennes (alltså grannens/ fina väninnans) nästan årsgamla bärbara dator råkade, som av en händelse, bli rödvinsfylld. Datorn blev mer full än vad vi blev. Ändå försökte vi! Om jag har haft ångest? Japp! Nu snackar vi Ågren!

Men tur i oturen så hade hon tagit en försäkring och tänk att den går ut  nu på söndag! Alltså, kunde man spillt ut vinet i datorn mer lämpligt? Timing kallas det visst. Fast vad hjälpte det mot min ångest?

"Vakna med ett leende så har du det gjort" är ett bra uttryck. Ett annat bra är "jag vaknade i morse så var den dagen förstörd". Båda funkar på mig nu! Skit!


Nu råkar jag vara gift med en person som är motsatsen till mig. När jag blir oresonligt hysterisk och helgalen (hoppar, viftar och skriker) så behåller han sitt lugn i sådana här lägen. Han är verkligen kav lugn. Jag studsar runt undertiden han står och nästan småflinar åt mig. NEJ, det får inte mig lugnare. Snarare tvärt om. Jag viftar och skriker ännu mer.


I alla fall så skulle vi starta upp datorn idag efter att den har tillbringat några dagar på torken. Jag var hyperstressad. Vaknade med yrsel och illamående.


Maken fick gå själv till väninnan och starta upp datorn ty jag tordes inte. Satt hemma och darrade. Men - den startade. Fast det var så mycket vin i den att tangenterna klistrade fast sig så det gick åt helvete med allt! Suck! Nåväl så fick då maken och grannen packa sig iväg till butiken som sålt skapelsen. Medhavande försäkringspapper och vinfylld dator.

Killen som tar emot datorn säger "Mmm, vad gott den doftar gott!".  Det var nästan så han frågade efter årgång!


Även om det fanns försäkring så vet man ju att det inte alltid funkar. Nåja, det funkade. Försäkringen alltså. Går ner i spagat av lycka!


Efter detta så har jag äntligen kunnas andas ut och försöker se framtiden an.

Nu tar vi tag i nästa problem. Hur ska jag laga till den hela enkilosbiten entrecôte jag har i frysen? Antar att det blir gott ändå.


   

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

7 november 2012 20:30

Hej Alma herregud du har inte haft det roligt det ser jag ojoj men skönt försäkringen gällde så nu kan du laga din goda mat i lugn förtröstan om att än finns det lite godhet kvar.Kramis

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

9 november 2012 02:19

Kära Filifjonkan: Inte ska väl livet vara lätt? Vi tar väl och kämpar på, du och jag! Faxar lite kakor du vill ha :D Kramis rara!

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards