Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 januari 2014

Besök söderut: Hötorgshallen är bäst

Av Lena - 30 januari 2014 09:45

Dagen efter kvällen före så tog vi och drog in till stan. Maken ville till gamla stan och mysa men Hötorgshallen hade min hjärna lagt i min inre kompass. Sagt och gjort. Hötorget it is.

Jag hatar pendeltåg men med maken vid min sida kan jag stå ut med det mesta och lite till.


I alla fall så ...

Vi hamnade, så oväntat(?), på en trappa som tydligen ledde rätt ner till Hötorgshallen. Att gå runt där och titta och sniffa är som att bli kastad rätt ut i det himmelska paradiset även om man inte är så religiös. Eftersom jag bor långt borta numera så är jag inte van. Jag genomgår en fullständig metamorfos och hade ingen sagt något så hade jag kunnat inbilla mig att jag hade nått nirvana!


Nåja. Vi, maken och jag, går runt och letar efter en kryddbutik (mitt sellerisalt är slut så Bloody Mary är inte att tänka på innan jag hittat en burk :)) och råkar (tack gode Gud) passera en liten plats som bjuder på blodpudding. Alltså, jag gillar Gea's för den är bäst. Hos typ vanlig matbutik. Men, nu snackar vi BLODPUDDING! Det fanns två små tärningar kvar på fatet och när jag tar en så tar maken så klart en också eftersom vi lärt oss hemifrån att man inte lämnar mat kvar på tallriken. Jag går vidare och säger, samtidigt som jag fortfarande tuggar på min, mmmm. Då säger mannen bakom disken (ägaren med the försäljarinstinkt) "vad säger du mmmm till"? Eftersom jag alltid är ärlig och sanningsenlig så säger jag så klart "blodpuddingen". Aha, säger han.


Vi går vidare. Vi smakar på en korvskiva från samma ställe fast runt hörnet. Timmermanskorv. Vi backar tillbaks. Vi hade bestämt oss för att ta ett glas rött på något ställe när vi ändå var "i stan" och vi ser nu att detta är "stället" fast vi inte visste det.


Stället;  Saluplats Husman


Här kan man då sätta sig och ett glas vin, eller annan dryck, och få sig ett mål mat. Vårt mål var dock inte mat just då utan bara vin och njutning och lite glo på annat folk. Vi beställer ett medelfylligt glas var och sittter och slappar och tittar på när det jobbas.


 


... ja, då ställer sig killen och lägger upp en hyfsat tjock skiva stekt blodpudding på ett fettuppsugande papper, över till planka, lägger på fina skivor rökt sidfläsk som han använder blåslampa på för att få hetta och fint krisp. Lägger en näve rårörda lingon bredvid. Jag som älskar fina och enkla upplägg frågar lite oförsynt om jag inte kan få fota det vackra eländet. Vad säger han då? Jo, han säger ingenting utan räcker fram det hela på planksteksplankan och så säger han; Varsågod!

Den var till oss!!


 

 


Jag skulle kunna kyssa karln för så gott var det. Min make och jag sitter och tittar lyckligt fånigt på varandra och vet att bättre än så här blir det inte. Då så. Vi handlar och åker hem


(blodpudding, sidfläsk, rårörda lingon och timmermanskorv krängde han på oss och vi var lyckliga :))


Innehåll i deras goda blodpudding:


blod

mjölk

rågmjöl

rödlök

äpplen

dragen karré

smör

smälsmör

sirap

ingefära

salt

mejram

ströbröd


blodpudding 160 kr/kilot

rökt sidfläsk 260 kr/kilot i bit och 360 kr/kilot i skivor


Timmermanskorven de har kommer från Möllers 220 kr/kilot och är kanonis!


Kan väl säga att jag rekommenderar ett besök där!


Fler sevärdheter i Hötorgshallen:

 



 



 



 



 



 

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

30 januari 2014 15:36

Hej Alma. Åh vilken höjdarstund ni haft bara dofterna där i hallen och se alla dessa fina grejor som ligger så förföriskt uppdukat. Förstår att ni var nöjda med den servicen med puddingen. Ser gott ut, trevlig kille som bjöd så där. Ja Hötorgshallen är ett ställe man kan botanisera på varje dag om man kunde, viljan finns j. Jag har inte varit där på ett par år men kan precis när som helst känna dofterna som finns där. Lyckos var du...:)

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Denise

Denise

30 januari 2014 17:49

Vilken underbar blogg du har, men du skulle kunna göra den ännu bättre med ett eget domännamn! www.namnblogg.se håller just nu en facebook tävling där man har chans att vinna ett sådant. Gilla www.facebook.se/namnblogg och delta! Kram

http://www.facebook.se/namnblogg

 
Denise

Denise

30 januari 2014 18:33

Denise: Hade du varit uppmärksam på annat än att göra reklam för dig själv (er) (t.ex. kollat runt på bloggen), ja då hade du uppmärksammat att du befann dig på min egen domän. Och, varför skulle f.ö min blogg bli bättre av det?

http://www.almamater.se

 
Lena

Lena

31 januari 2014 12:14

Filifjonkan: Ja, lyckos var jag :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards