Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 december 2009

Julens överraskning i matväg

Av Lena - 27 december 2009 16:52

Tycker om dopp i grytan gör jag INTE!

Har aldrig tyckt om det och trodde aldrig att jag sku tycka om det heller!

Slemmigt har väl varit min beskrivning av det. Vörtbröd tycker vi inte om!


Nu har min dotter blivit med sambo och han härstammar från norra delarna av landet. Mina barn och han skulle förära oss med sin närvaro hos ömma modern över julen och så klart att jag frågar vad han önskar sig på julbordet för att han ska känna sig som hemma. Jo då, DOPP I GRYTAN!

*fnrp*!!!

Jaha! Då får man ju styra upp det. Å hårt tunnbröd skulle doppas! Aldrig hört talas om!

(många utropstecken här!)


Jag sparade spadet från skinkan jag bakade i ugnen

och så till julaftons brunch serverade vi skinkmackor och dopp i grytan med tunnbröd.

Det var första gången som jag tyckte om eländet!

Doppa tunnbrödet i skinkspad som du spätt till lagom styrka och smak. Fiska upp med hålslev när det är mjukt. Lägg det på tallrik med klicken smör. Oj!

Och själva doppspadet var jättegott.

Gillar du inte dopp i grytan så köp tunnbröd!


Har jag sagt att jag hade en underbar jul men mina barn närvarande och att min dotter Malin har fått en supertrevlig sambo som heter Olof och som är gullig mot henne och att jag fällde en och annan tår när de alla åkte hem till sig igen. Uppsala där Malin bor och Nynäshamn där Calle, sonen, bor är låååångt bort ibland!

Den bästa julklappen en mamma kan få är när de vuxna barnen vill komma hem och fira med sin mamma!

Äh fan! Nu blir jag rörd igen!

 
 
Ingen bild

Avataria

27 december 2009 21:11

Fasen, man ska inte vara hungrig när man läser din blogg. Nu går jag och tar en skinkmacka och en kopp thé med förkylningshonung, så jag är på bena i morrn när jag ska jobba.
God fortsättning, söta rara!

 
Ingen bild

Lena

27 december 2009 22:05

Åh! Avataria, vad kul att se dig, gulle! Kram och god fortsättning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards