Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

OM broccoli

Av Lena - 9 januari 2010 14:41

Broccoli är en äckligt nyttig grönsak som är en skräck för många barn.

En studie i England eller USA gav att barn som inte alls åt denna grönsak men blev tvingade att ta en tugga per dag började gilla broccoli och faktiskt började fråga efter den sedan. Det tog två veckor innan de blev vana men sedan minsann åt de!


Att koka broccoli:

För att få till det hela så att hela grönsaken är lagom klar samtidigt och helt igenom så får du dela den så att delarna blir lika stora.

Små buketter och tärnat skaft.

Man har kokande lättsaltat vatten och lägger först i skafttärningarna och låter koka någon (halv?) minut och därefter buketterna. Så fort den känns klar så häller du av vattnet, häller tillbaks broccolin i kastrullen och på med en klick smör och serverar omedelbums! Den kallnar ju så förbaskat fort!


Ska du använda broccolin i en maträtt/stuvning så häller du av vattnet när broccolin inte är riktigt klar och har över den i en skål iskallt vatten eller helst isvatten så kokningen avstannar.


Nyttigheten vet ju alla att den är stor men det finns andra saker att tänka på. En jag kände för länge sedan berättade att hon var hos läkaren för hon fick så mycket blåmärken väldigt lätt. Då frågade läkaren om hon åt mycket broccoli? Ja, hon fullkomligt älskade denna grönsak och åt den varje dag! Hm! När hon drog ner på ätandet så fick hon inte blåmärken lika lätt.

Hur mycket hon åt per dag kommer jag inte ihåg men det lär väl ha varit ett eller ett par stånd.


Själv älskar jag broccoli, särskilt bara kokt med smör men broccoligratäng är kanongott! Ångkokning bevarar vitaminerna!


  


lånad bild

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

10 januari 2010 00:39

Broccoli och brysselkål är guds gåva till oss som har utvecklade smaklökar!
Intressant med blåmärkena, måste nästan testa själv nu när broccolin är billig (tror jag).
Jag gillar mest skaftet, slantat och kokt med resten och nog skulle man kunna äta broccoli ett par tre fem gånger i veckan i någon form.
Rå funkar också även om magen blir lite sådär...

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

10 januari 2010 12:53

Broccoli kan man äta ofta! Fast jag gillar inte rå utan hellre lättstekt.

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

10 januari 2010 22:46

Stekt? Då kommer jag tänka på fritösen som inte fått jobba på länge, det skulle kunna bli en hitt :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

10 januari 2010 23:16

Friterad?!? MUMS! Doppa först i pannkakssmet som de gör med fish'n chips i England kanske!

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

11 januari 2010 00:02

Precis :))

http://receptomaten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards