Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

Jag är sur över …

Av Lena - 13 februari 2010 02:38

… att osaltat smör är dyrare än saltat! Varför är det dyrare? Det finns INGEN anledning utan tvärtom! Det borde vara dyrare att tillsätta salt och kilopriset på salt är dessutom lägre så …


… att det är så svårt att hitta alfalfa-frön! Jag vill grodda men är tydligen tvungen att söka upp en hälsokostbutik om jag vill ha de små rackarna! Vafalls???


… att jag inte gillar maräng så jag är tvungen att kasta vitorna när jag använt gulorna av äggen. Jag vill inte göra glass heller!


… att jag inte orkat/hunnit/haft lust att göra det som var meningen att jag skulle när jag startade min matblogg; att skriva in alla recept jag har på lappar i högar och anteckningsböcker.


… butikernas avokado som antingen är sönderklämda eller stenhårda!


… att vi alltför sällan köper den goda Goudaosten som vi älskar att bara karva av! Extra god är den på en bit Fazers rallarhalva (barkbrödet) med ett lager Bregott på före!


… att min blogg blir avstängd utan förvarning när det ska ”underhållas” m.m Häromdagen var det stängt i flera timmar och efteråt fick jag veta att det var internetleverantören som inte meddelat att det skulle vara avstängt. Nu (ja ja, mitt i natten!) är det avstängt IGEN pga. underhåll men varför kan inte detta meddelas i någon ”popup” i förväg? Jag älskar bloggplatsen och är kär i duktiga Fredrik (nåja;)) men det är inte kul om man inte vet i förväg.


… att alla buljonger/fonder man köper har tillsatta ingredienser som jästextrakt och är för salta. Om jag kan koka god buljong hemma i mitt kök utan att tillsätta glutamat eller jästextrakt m.m så borde väl ”fabriken” kunna göra det med? Även Fond du chef som ska vara så bra utan artificiella tillsatser kunde vara utan sådan ”oartificiell” skit! Ge mig en riktig och äkta buljong jag kan köpa i butik!


… att jag alls ska BEHÖVA vara sur!

 
 
M

M

13 februari 2010 02:58

Ja tyvärr är Glutamat ett ypperligt exempel på tillsatser som stora kemi/matföretagen gärna inte släpper ifrån sig. Det beror självklart på att om ETT recept måste ändras innebär det lite kostnader. Det går ju självklart inte för sig isf =/
Sen är ju hela framställningsprocessen väldigt automatiserad process osm de gärna ej vill bryta. Lägg därtill att företagen troligen köper in VÄLDIGT stora mängder av vissa ämnen och inte gärna vill udmpa dessa någonstans.

Det är helt enkelt billigast att ha det precis som det alltid varit.

Ang osaltat smör, det beror självklart på att fler köper saltat smör, det görs i större batcher och därför kan priserna hållas nere mer :)

(Eller, det är kvalificerade gissningar :) )
Tyvärr!

http://majkiboy.blogg.se

 
Ingen bild

Lena

13 februari 2010 03:24

Hej M och välkommen hit!
Visst är det hemskt med synen på glutamater hos tillverkarna och deras ekonomiska intressen som går före folkhälsan!

Och det med smöret så borde även där folkhälsan gå före vinstintresset!

Som alltid så är det pengarna som styr!
Tyvärr!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards