Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 11 april 2010

Köttgryta

Av Lena - 11 april 2010 21:00

Lade labbarna på sista paketet svensk högrev, sa fel för det var visst bog, som ICA reade för halva priset eftersom datumet sprungit ut utan kunder. En jättefin skiva på ca 750 gram var det! Det retar mig att jag inte prutade eftersom bäst-före var satt till dagen före och jag nog hade kunnat få det för någon tia men det är lätt att vara efterklok. Nu tror jag inte sambon är så förtjust i enbär men eftersom det är jag som lagar maten så får han vackert finna sig! Man vinner guldmedalj på att laga grytan dagen före så smakerna blommar upp och gifter sig under natten när grytan står i kylen och talar vackert med geléburken!


Köttgryta med kantareller och enbär

Eller om man ska kalla den för ”Tamboskapssgryta med viltsmak”?


Ha till hands

680 g renskuret och tärnat bogkött blev det

50 g fintärnad rotselleri

2 gula lökar, hackade

1 påse gula kantareller, avrunna (spar spadet)

vatten

10-15 lätt krossade enbär (först 10 och sedan fler om det behövs)

salt

nymald svartpeppar

2 dl vispgrädde

1 tsk svartvinbärsgelé

ev 1 msk kalvfond

vetemjöl till redning


Bryn det tärnade köttet i omgångar i smör, salta o peppra. Lägg köttet i en stekgryta allt eftersom.

Koka ur stekpannan med vatten som du häller ner i stekgrytan.

Bryn lök och selleri i smör. Bryn svampen i smör. Pytsa över allt i stekgrytan. Koka ur stekpannan med lite vatten som du häller i stekgrytan.


Häll svampspadet i grytan och fyll på med vatten så det täcker. Släng i enbären, smaka av peppar och salt. Låt puttra tills köttet är mört, i mitt fall denna gång i 2,5 timmar. Smaka av enbärssmaken och ha i fler om det behövs.


Här lät jag grytan svalna och satte den i kylen över natten.


Idag tog jag fram den och har låtit den puttra i en timme. Efter halva tiden hällde jag i 2 dl vispgrädde och redde den med vatten/vetemjöl. Klickade i 1 tsk vinbärsgelé och smakade av med svartpeppar och hade i en msk kalvfond som egentligen inte behövdes.


Serverades med potatis, pressgurka och kokta morötter.


  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

12 april 2010 13:17

Tänk att enbär är något jag lyckats undgå hela mitt liv.. Plockar du själv och torkar?
Då du krossar enbären misstänker jag att dessa gynnare får vara kvar hela vägen till tallriken å?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

12 april 2010 13:19

Har plockat men det är svårt att hitta. Dessa köpte jag.
Visade sig att jag hade fel; sambon tuggade glatt i sig bären på tallriken (urk) medan jag spottade ut dem!
Lurar på att ha dem i gasväv nästa gång.

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards