Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 april 2010

En hel måltid i en macka!

Av Lena - 30 april 2010 21:13

Har ju förut flaggat för Antony Worrall Thompson’s favoritsandwich som jag skulle göra när jag fick saltad kapris från Butik Citronodlingen.


Nu har jag fått kaprisen och nu har jag gjort mackan! Alla ingredienser får man ta mängd av efter hur man tycker. Chutneyns sötma balanserar upp sältan, rödlöken ger stinget, citronen ger syran och Philadelphia ger rondören (till kroppen)!


Ha till hands:


bacon

skivad rökt lax

skivad rödlök

Philadelphiaost  

gräslök

salt

nymald peppar

mango chutney

saft av citron

kapris i salt (funkar inte med inlagd)

grovt bröd


Gör sålunda:

Skölj kaprisen ordentligt i kallt vatten och låt den rinna av på ett hushållspapper

Stek baconet knaprigt och lägg på ett hushållspapper

Blanda Philadelphiaosten med ordentligt med klippt gräslök och lite citronsaft

Fritera kaprisen i het olja


Lägg bröd på en tallrik och ha på osten och varva sedan resten enligt egen smak


Serveras gärna med kall öl. Gott!


Om kaprisen i salt från Citronodlingen kan jag säga att den var absolut över förväntan! Den smakade verkligen KAPRIS! Både sambon och jag stod och pillade i oss de små knopparna och njöt! Den kommer att bli en "måste-ha-vara" i vårt skafferi!

  

Kapris i salt i vacker förpackning!


Skölj den för helsefyr!

  


God macka men nästa gång har jag mindre kvadratcentimeter på brödet och fler varv av pålägget! Och så ska jag göra dem snyggare! 

Smaskens var det vilket som!

  


Men nu fortsätter vi med The Legend of Zelda: Twilight Princess som vi kommer att somna till i kväll och vakna till i morgon bitti!

Och sedan börjar vi om från början med mer spel och annan mat :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards