Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2010

Blomkålssoppa

Av Lena - 18 augusti 2010 20:00

Svensk fin blomkål i affären gör valet enkelt! Soppa! Det är efter samma recept som jag gjort förut men en aningens mindre fett i.

Ska jag servera blomkålen rå brukar jag lägga den i kallt vatten blandat med en skvätt ättika i ca 10-15 minuter för att ta död på eventuella småkryp som då flyter upp till ytan.

Edit: Spara ättiksvattnet och lägg din sura disktrasa där i. Ättikan tar bort både dålig lukt och bassilusker! Finfint!



Krämig blomkålssoppa


500 g blomkål (vägt efter att ful blast rensats bort)

8 dl vatten

1 ekologisk grönsaksbuljongtärning

1 gul lök

2 msk smör

3 msk vetemjöl

2 dl visprädde

salt

nymalen vitpeppar


Gör detta:

Dela blomkålen i små buketter. Koka dem knappt mjuka i buljongen. Häll av (spara) buljongen och lägg blomkålen åt sidan.


Finhacka löken och fräs den i smör och lite salt, 10-15 minuter eller mer, tills den är mjuk. Saltet drar ut vätskan gör att löken inte tar färg.

Strö över vetemjölet och rör runt under tiden du häller i vätskan lite i sänder. Låt detta småsjuda under omrörning ett par minuter.


Ha i blomkålen, utom några buketter för garnering. Här kan man antingen mixa kålen först för en slät soppa eller göra som jag, mosa runt med en potatisstöt så det bara blir lite finfördelat. Jag är inte så förtjust i släta soppor utan jag vill ha ”bitar” i.


Låt nu soppan småsjuda i ca 10 minuter, tills blomkålen känns lagom mjuk. Smaka av med salt och vitpeppar.


Servera med ett gott bröd

  

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

19 augusti 2010 18:32

17 vad smart med krypen där! Tack för tipset :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

19 augusti 2010 18:53

Bara man sköljer kålen efter så den inte blir "picklad" ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

19 augusti 2010 22:05

Ännu ett toppentips! Jag tackar för det och ska göra precis sådär nästa gång det vankas blomkål i Kransen.

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

19 augusti 2010 22:19

Japp Majsan! Viss samlad kunskap är riktigt matnyttig ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards