Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Sambon ställde en fråga som ställde mig mot väggen!

Av Lena - 19 september 2010 00:50

Sambon jobbar med en kille som är ”mjölkallergiker”. Jag vet inte om det handlar om laktos eller vad, för vad annat det kan vara? I alla fall så tycker min sambo så synd om honom för hela hans familj verkar vara superallergiska mot allt och framför allt just mjölkprodukter.


Sambon som är en vänlig och omtänksam själ och tänker på andra (vi är lika, han och jag) kom på att han ville ge vår Pitepaltmix till honom så han kunde få plättar.

Visst, sa jag. Gör det du! Men sedan tänkte jag till. För vad är det egentligen i påsen när man läser? Jo, vetemjöl, kornmjöl, potatisflingor, ströbröd, havregryn, havremjöl, salt och socker.

Bra så men … vad innehåller ströbrödet egentligen? Man bakar ju faktiskt vitt bröd på mjölk ibland och vilket bröd har Kungsörnen använt till ströbrödet? Det står det inte ett ord om! Ströbröd är ju ofta malda rester av vad-som-helst! Visserligen brukar ströbröd bara vara gjort av vetemjöl och vatten men vad vet jag om vad de gjort sitt av?


Och även om mjölkmängden må vara försvinnande liten i ströbrödet så finns den ju där ändå.

Vad jag har fått lära mig/läst mig till (är inte allergiker själv) så ska man i möjligaste mån undvika det man är allergisk mot (allergener) för annars kan allergin förvärras.  

Så frågan jag ställer mig är; Kan min sambos arbetskamrat göra plättar som han så gärna vill ha eller bör han låta bli? Jag undrar och sambon undrar! Så klart jag mailar Kungsörnen och frågar!


     

 
 
Lena

Lena

19 september 2010 10:11

Hej
Jo, det är väl så de lever, de får hoppa över mycket mat. Icke desto mindre är det en miss av Kungörnen att inte ha redovisat vad deras ströbröd innehåller. Ströbröd är ju inte en ingrediens - det är ju sammansatt, en bakad produkt.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

19 september 2010 16:29

Tack så mycket för din fina kommentar hos oss, alltid roligt med positiv feedback, det är sånt som göra att vi tycker det är roligt att skriva!
Välkommen tillbaka!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

19 september 2010 17:13

Hej Mårtenssons!
Välkommen till mig!
Tack för att ni klickar er hit för att tacka :)
Ha det fint!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

19 september 2010 20:22

Jag gissar på mjölkproteinallergi.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 september 2010 08:47

Ja, det är möjligt Kari

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

20 september 2010 15:26

Jag tror inte de använder gammalt bröd till sitt ströbröd (som man gör på vissa bagerier/restauranger)utan de bakar säkert sitt för just det ändamålet, eller så använder de ett visst bröd till det. Jag tror inte använder något med mjölk till ströbrödet... Skulle det innehålla mjölk så måste det ju redovisas i innehållsförteckningen. Nä, jag röstar på att det inte finns ett spår av mjölk i paltmixen :)

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

20 september 2010 15:30

Tänk Moma att det är jag också säker på emn man skriver inte bara "ströbröd" på påsen.
"Principip!"

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

20 september 2010 15:54

:)

http://www.momaskitchen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards