Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 september 2010

Att vara medveten konsument och koka ärtsoppa

Av Lena - 29 september 2010 22:45

Tag 3 – betala för 2 – och få 1! Det är inte alltid kul med billig mat! Jo, det är det men det kan kosta mer än du tror. Om du är lika klantig som jag är!


Det var bra pris på fläsklägg med ben så jag tog tre rätt stora men tänkte inte på att kolla datum.

När jag kommer till kassan så upptäcker jag att det är hål på en av vakuumförpackningarna. Sambon tycker inte att det gör något men jag säger att han ju inte kan veta hur länge det varit hål och hur mycket baciller det har sugits in. Jag lämnar förpackningen till kassörskan, jag hinner inte hämta en ny, och får två stycken med mig hem, inlindade i plastpåsar.


Väl hemma upptäcker jag att den ena går ut veckan därpå och den andra håller till den 5:e oktober. Nå, då så, då kokar jag ärtsoppa på den med kortare datum och tänker ugnssteka den andra enligt Birgitta Höglunds recept veckan efter det.


Igår tar jag då fram den med kort datum (skulle gå ut idag, 5 dagar senare) ur kylen (min kyl håller +3 på ”kötthyllan”) för att påbörja mitt projekt ärtsoppa. Upptäcker, när jag öppnar plastpåsen, att det visst var hål på den vakuumförpackningen också!  Det stinker så illa att jag inte ens tar bort plasten för att förpassa eländet till komposten utan hela alltet åker i soppåsen och ut i soptunnan!


Nu får jag koka fläsklägg för 29,90 kilot istället för 14,95 kilot men det är fortfarande billigt.


Så tänk dig för och gör inte mina misstag! Kolla noga på förpackningarna du köper och var sedan försiktig med dem.



Från det ena till det andra.

Jag fick en glimt av ett twitterinlägg hos någon bloggare Pickipicki, kommer inte ihåg vem. Det var en person Skrållan som listade sina ”måsten” i köket.  Hon skrev en sak som jag skriver under på (det med egna initiativ) men jag blev så klart lite taggad och vill göra en egen lista! Allt utan inbördes ordning.


Mina något sämre sidor i köket:


* Smaka inte av något om jag inte ber dig. Inte ens en tomatklyfta.

 

* Om jag för tillfället inte rör i såskastrullen så låt den vara. Jag tar en paus och gör något annat men vill inte att du rör för du vet inte hur jag vill att det ska röras.

 

* Jag vill ha matlagningsvin. Inte Winborgs från ICA i maten, utan rött från systemet i själva mig. Gärna fast det är onsdag.

 

* Stör mig inte när jag är tyst för då tänker jag.

 

* Det räcker med att jag ska göra en béchamelsås så ser köket ut som om jag gjort en fem-rätters. Klaga inte. Diska!

 

* Håll dig undan. Är du i vägen kan du få en kniv i magen fast inte med vilje.

 

* Jag är förvirrad, rörig, irriterad och dominant i köket. Låt dig inte luras. Jag är en mycket känslig själ.

 

* Jag är den första att kritisera min mat. Ibland gör jag det så bra att alla tappar aptiten.

 

* Ta. Inga. Egna. Initiativ. Alls.

 

* Jag får psykiska störningar (vem får inte det?) om någon lägger en vass kniv i diskhon. Eller diskar och ställer en vass kniv med eggen uppåt i bestickstället. Vill du döda mig? Med tanke på ovanstående så är det väl inte otroligt.

 



Listan på mina goda sidor får jag nog tänka över ett tag. Återkommer.


Nu har ärtsoppan kokat klart och är ställd på kylning i vasken. Fläskläggen är rensad för länge sedan. Ja, ärtorna har kokat i spadet från fläskläggen som jag kokade tidigare idag!

Operation sovning är påbörjad och kommer nog att inleda sin första fas inom någon timme. Jag tar väl och kollar runt på det oändliga antalet matbloggar jag har i min lista under tiden jag står på perrongen och väntar på sovtåget.


   På kylning. De flesta soppor och grytor mår bra av att lagas dagen före. Smakerna gifter sig i kylen under natten.


Mitt recept på soppan har du här!

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

30 september 2010 00:03

Trasiga förpackningar är tyvärr vanligt. Nästa gång du handlar kyckling, kolla extra noga att svetsfogen är intakt.
--
Gillar din lista på köks-icken. Nickar och instämmer.
--
Kul att vi kommenterar nästa i samma minut på Annikas blogg... Håriga korvar du vet ;)
--
God natt.
--

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

30 september 2010 00:10

Är du lika hemsk i köket? ;)

Så du springer och rotar i min favoritblogglista och kommenterar! Ja, vi vet ju att vi har samma smak, du och jag!

Gonatti!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

30 september 2010 09:14

Ibland känns det verkligen som att butikerna försöker lura en...

Kanske tänker du på det här inlägget som jag twipsade om för ett tag sen:
http://19830425.blogspot.com/2010/09/saker-jag-kraver-om-jag-ska-laga-mat.html
:-)
Även jag känner igen det där med hur jag frhåller mig till att andra tar egna initiativ i mitt kök, uhm.

Hemkokt ärtsoppa är förresten toppen!

http://www.pickipicki.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

30 september 2010 10:26

Instämmer om kökslistan, den var bra ;)

Och vikten av att kolla förpackningar. Köpte 1 kilo karré i bit i somras. Det stank vedervärdigt. Tog med den till affären, Konsum, fick pengarna tillbaka + 100 kr extra. Så det lönade sig att släpa den illaluktande biten tillbaks.

Ha det bra och tack för länken :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

30 september 2010 10:35

Hej Lena. Näe sån otur du hade med fläskläggen.Ja man får verkligen läsa datum på det mesta numera för när grejen man köpte dagen innan har utgångsdatum dagen efter då blir man lätt frustrerad.
Läste din lista och fnissade man känner igen en del men jag har inga sådana problem vet du har ju egen kupé skratt! Ja jag såg att det var eländigt i tunnelbanan idag tvärstopp sa de.Hoppas inte det är en sådan perrong du väntar på nu utan en tågperrong kanske fungerar de idag hahha.Man kan ju undra hur det blivit.. nåväl ha det bra och du jag håller med om ljungen den rätta sorten skall det vara

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

30 september 2010 11:49

Tina: Haha! Just den listan var det. Rolig (igenkännande) att läsa :) Vi är några stycken som är "häskare" i våra kök ;)
Ja, man måste ha koll på vad man lägger i kyndvagnen.

Birgitta: Jag råkade ut för det med kyckling som skulle gå ut om några dagar men glömde den varje gång jag skulle till butiken. Retligt. Sambon hämtade formbröd i hyllan i fredags - 6 dagar gammalt. Nästan alla var lika gamla. Längst bak låg några nyare. Ja, du har väl läst om kotletterna i frdags?

Filifjonkan: Man får ha pannlampa och förstoringsglas i affären ibland ;)
Jodå, det var tvärstopp på perrongen till sovtåget. Måtte varit signalfel :D Jag ÄR dock en nattuggla.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mig

24 november 2010 16:19

HUR KOKAR MAN ÖRTSOPPA ???? JAG ÄR 13 ÅR !!! HJÄÄÄLP MIG !!!!

 
Lena

Lena

25 november 2010 19:17

Hej mig!
Här har du mitt recept!
http://almamater.bloggplatsen.se/2010/02/17/2555870-gul-artsoppa-med-flask/
Du kan hoppa över det där med att koka fläsklägg och ta buljong istället om du bara är 13 år och inte van i köket :)

Lycka till!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards