Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2010

Pannacotta till kvällen

Av Lena - 16 oktober 2010 22:00

Inspirerad av Receptomaten blev jag tvingad av mig själv att fixa ihop en Panncotta att njuta av efter maten. Eftersom vi leker ”ensamma hemma” så halverade jag satsen och eftersom sambon inte är ett fan av kardemumma tog jag mindre och eftersom jag inte hade någon vaniljstång tog jag vaniljsocker. Jag tog lite pulverkaffe som kompensation för att jag minskade på mängden kardemumma mot originalreceptet.


Pannacotta med kaffe, kardemumma och vanilj

2,5 dl vispgrädde, 40 %

1 msk kallt, starkt kaffe

0,5 tsk pulverkaffe

¾ tsk vaniljsocker, eller ¼ vaniljstång

½-1 krm kardemumma, nymortlad

1/4 dl socker

1 ½ gelatinblad

Bär, sylt eller frukt till botten och toppen

Gör så här:

Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten. Stöt kardemummakärnor till fint pulver (jag mätte efter att jag mortlat).

I en kastrull häller du grädde, socker och vaniljsocker (eller vaniljstången med de urskrapade fröna). Koka upp och ställ åt sidan, ha i kaffe och kardemumma och låt svalna lite.

Krama ut gelatinet och rör (noga) ner i kastrullen.

Bottna glas eller fina skålar med bär eller sylt och häll över pannacottan. Ställ kallt i några timmar.

Toppa med bär eller sylt och servera.


Jag hade björnbär i och vi tyckte inte det passade. Nästa gång tar jag något annat eller rättare sagt toppar med kaffepulver och lite stött kardemumma.

Pannacottan blev vansinnigt god. En försiktig kaffesmak och med en kardemummasmak som bara kunde anas i bakgrunden.


    

 
 
@Spisat

@Spisat

17 oktober 2010 22:54

Men björnbär som är så gott? Syran som smakkrockade med själva pannacottan?
Vad blir det nästa gång tro? :)



http://spisat.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 08:44

Björnbär är gott men pannacottan var så god i sig att det blev lite störigt med bären :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

18 oktober 2010 21:17

Störigt - uppfattat ;)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 23:03

Ja, eller hur jag ska säga. Ditt recept var lixom perfa utan sånt :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

19 oktober 2010 20:21

Ooh, prefa lixom :))

http://spisat.se

 
Ingen bild

Avataria

19 oktober 2010 21:39

Det där pannacottan skulle jag toppa med lite finsiktad kakao, och choklad-kaffebönor!

 
Lena

Lena

19 oktober 2010 22:18

Avataria: Om jag skulle köpa chokladkaffebönor så skulle de ta slut innan de nådde pannacottan :D
Bra förslag! Kaffepulver är inte dumt heller.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

22 oktober 2010 08:18

Pannacotta var länge sen! Tack för påminnelsen, din variant låter god. Och förresten, vad blev det för pumpasoppa igår?
:-)

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

22 oktober 2010 08:20

Hej Tina! Pumpasoppan blev god och receptet skrivs ner i detta nu! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards