Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2010

Lid med mig!

Av Lena - 29 oktober 2010 00:10

Eller, kanske hellre, gläds med mig!

Jag har just haft en vecka med sambons elvaårige son närvarande, hjälpandes till i mitt kök som hemkunskapsläxa. Han är i detta nu returnerad med expressfart till sin ”ömma modern”. Du vet uttrycket i ”Karl-Bertil Jonssons jul”?

Det är för övrig där mitt bloggnamn kommer ifrån. Alltså Alma Mater.


Där måste jag ge en eloge till Filifjonkan, damen som kommenterar här både nu och då! En gång för flera år sedan hade jag en högst personlig blogg som jag döpte till ”Carpe Diem”. Jag och Filifjonkan pratade ganska mycket då. På den tiden hade hon inte alla dessa fantastiska bilder och bildspel utan skrev bara rakt av. Min blogg då handlade om alla mina djupaste känslor, mitt dåliga mående, alla mina tillkortakommanden, kort sagt allt skit jag hade i själen! När jag skrev om detta hade jag ca 10-20 gånger fler läsare än vad jag har idag som matbloggare. Jag var så klart totalt anonym.


Rätt vad det var så fick min son syn på min blogg när jag satt vid datorn. Full panik! En son ska inte veta allt mamma har i skallen eller hur skitdåligt hon mår (cancertiden) eller hur mörk framtiden känns. Jag var tvungen att byta namn på bloggen i all hast. Då föreslår Filifjonkan att jag ska ta namnet ”Alma Mater” just på grund av den stora kärlek jag (som alla föräldrar) hyser till mina barn., och som hon sett hade genomsyrat hela min dåvarande blogg.

Alma Mater = Ömma (Hulda) Modern”. Jag vet att det även betyder ”Mitt universitet”, ”Närande moder” och allt möjligt.

Även Avataria (Månens mörka sida) och någon gång Trollpackan är med mig från ”den mörka tiden” med kommentarer här ibland.


Sedermera la jag ner den bloggen eftersom jag inte orkade skriva mer. Orden tog slut. Jag som är så skrivglad fick inte fram en enda bokstav på bloggen. Kunde inte skriva alls! Bloggen låg visserligen kvar i cyberrymden men jag var finito. (Den bloggen är borttagen nu)


Ända tills min sambo sa; skaffa dig en matblogg!

Mitt från början stora intresse för mat började utveckla sig till ytterligheter när jag insåg att jag aldrig mer kunde förvärvarbeta (som det heter) utan jag var tvungen att bli ”hemmafru”. Mina medicinska data kan vi lämna därhän men jag är faktiskt ändå lycklig med vad jag gör!

Jag lagade mat, sambon sa att det var skitgott. Jag lagade mer mat, sambon sa att det var det godaste han ätit. Jag lagade ännu mer mat, sambon sa att det var det absolut godaste han ätit i den vägen! Tja, vad gör man? Man lagar massor av den GODASTE mat man kan i TIMMAR! Och målet är att sambon ska säga att det var ännu godare än förra gången! (Moment 22)

Nej, vi rullar inte fram utan är bara halvfeta.

Efter alla måltider sambon fick och eftersom han sett att jag tycker det är så vansinnigt roligt att skriva så sa han just; skaffa dig en matblogg!


Och här är jag nu.


För att återgå till det jag startade med; sambons son! Han har börjat med hemkunskap nu. Och har i läxa att hjälpa till hemma. Jag har verkligen blandade känslor! Jag är en köksfascist och har svårt att umgås någon som petar i mina kastruller! Samtidigt så är ju grabben en veritabel dröm att vara med! Han gör som jag säger och säger jag inte så gör han inte. Mån om att vara till lags. Och det är också jobbigt. En grabb i den åldern ska vara smått obstinat och gnälla över att han ”måste”. Men inte han inte!

Lena, vad får jag hjälpa dig med i köket?


Jag som aldrig varit en lek- och skojmamma (förlåt till mina egna barn) ska glatt hjälpa ungen och visa hur man skalar potatis och det utan att bli irriterad. För han är ju inte perfekt och snabb så klart! Han har ju aldrig gjort det (skalat potatis). Hans mamma låter honom inte ens skölja av tallrikarna efter maten (fast han vill) för det blir inte på hennes sätt.

Jag vet det eftersom jag en gång bad honom om att hjälpa sin mamma med just att ta bort och skölja av tallrikar efter maten. Tänkte att eftersom han är så duktig här hos oss med sina uppgifter han har så vore det kul att han visar vad han kan hos sin riktiga mamma.

Grabben gråter när han kommer till oss veckan efter!

”Mamma sa att hon vill göra det själv så hon får det som hon vill”. Vad säger man? Man säger ingenting (jo, att han ändå var duktig som försökte) men när han kommer och så gärna vill hjälpa till så skiter man i allt och låter grabben hjälpa till och ger ohemult mycket beröm för det är just det han behöver.


Alma Mater heter jag fast jag är döpt till Lena.


Var det något mer jag ville säga? Nä! Gonatti!


  

 
 
Moma

Moma

29 oktober 2010 16:28

Och jag är så glad att du är här Alma, som en bloggandes mat- och medsyster. Jag är ju inte så bevandrad i bloggsvären och hittar sällan något ställe där jag vill stanna någon längre stund, förutom här då.

Jag vet inte vad det är, jag tror framförallt att det är språket, blandat med den enkla basala maten som får mig att trivas så bra här. Enkelt, basalt och redigt med en stor portion underfundig humor, då blir det kärlek för mig!
Kram på sig!
Lööv

http://momaskitchen.wordpress.com.

 
Lena

Lena

29 oktober 2010 16:49

Moma: Jag var tvungen att läsa din kommentar flera gånger innan jag kunde lägga ut den för svar!
Med risk för att det låter som "klubben för inbördes beundran" så säger jag - bara - tack! Faktiskt! Basal och enkel mat? Jamen man kan inte hjälpa att man älskar husmanskost ;)
Läser en del andra bloggar och vissa har så tjusiga rätter och läckra bilder. Och? Dessutom babblar jag lite mycket men det är MIN blogg!
För mig: Moma = löööv
*tår i ögat*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

29 oktober 2010 23:27

Hej, Vännen! Dej följer jag vet du. Saknade dej ofantligt när du inte var i bloggvärlden. Kul att du är här igen. (Fast jag önskar att jag fick se mer av HELA dej i bloggen - inte bara maten...)

 
Lena

Lena

30 oktober 2010 09:15

Avataria: Ja, vi har ju hängt ihop ett tag nu :)
Lurar på att ha en vid sidan om! Blogg alltså ;) Utan mat!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

30 oktober 2010 09:19

Jag har oxå lite fachisttakter, både i köket och på jobbet. Men visst är det ju ändå härligt när man står ut med att någon annan är med och petar där man själv kan bäst, och man ser hur glad någon blir av att få vara med. Då har man helt plötsligt fått två personer att växa lite mer.

Var stolt över ditt passionerade engagemang!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

30 oktober 2010 09:22

Majsan: Jag är faktiskt lite stolt över att grabben vill vara med mig fast jag är rätt "sträng" i köket. Jag försöker ha överseende men ... svårt ibland ;) Jag jobbar på det! Tänker, svälj förtreten Lena, grabben bor bara hemma ca 7 år till :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

3 november 2010 10:10

Hej Lena eller Carpe Diem du är förenad med detta för evigt hos mig så är det bara.Ja vi har mycket gammal vetskap du och jag om dit och datt och därför är det så kul att mötas så här numera vi har ju ändrat läge båda två kan man säga även om det går lång tid mellan mötena så är det inget problem man återknyter till det vanliga.. Så skall det vara livet är lätt då.Har kikat på alla dina goda recept och ibland blir jag så hungrig så man törs ju inte gå in till dig om man inte just ätit,,fnissar. Tack söta du för snälla ord till mig letade det en stund för jag såg att du kommenterade hos mig jag läste in mig där du vet.
Ha det så bra.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

4 november 2010 22:19

Du och jag Filifjonkan! :) Kram!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

4 november 2010 23:46

Absolut... :)

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards