Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Pepparrotssås till stekt falukorv

Av Lena - 6 januari 2011 21:49

Ska man ha pepparrotssås till falukorv så får det bli en lite annan än till pepparrotskött.

Köttbuljongen som bas blir utbytt mot en god béchamelsås. Om man nu inte har en härlig egenkokt buljong på lut men se den var slut i mitt kök.  


Pepparrotssås

3 msk smör

3 msk vetemjöl

1 dl vispgrädde

standardmjölk, icke måttad

½ tärning ekologisk grönsaksbuljong

salt

vitpeppar

en bit pepparrot

Gör:

Smält smöret och rör ner mjölet. Ha i grädden och rör det slätt. Pytsa i mjölk, lite i sänder under omrörning tills du tycker såsen är lagom tunn. Låt buljongtärningen smälta ner och låt såsen få ett uppkok. Smaka av med salt och nymalen peppar.

Låt såsen stå och svälla på mycket låg värme i ca 10 minuter (rör då och då) och låt den sedan få ett uppkok så ser du om du behöver späda mer.

Riv ner ordentligt med pepparrot och smaka av.


Servera med t.ex stekt falukorv, kokt potatis och grönsaker.


  Jaja, ingen läcker bild men det är dock en bild. Och såsen var mycket god! 

 
 
Ingegerd

Ingegerd

6 januari 2011 21:54

Det kanske hade vart nåt för min man som älskar falukorv över allt annat;)

Får se om jag provar det någon dag.

http://hovdamen.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

6 januari 2011 21:55

Hej Ingegerd!
Om du själv känner dig tveksam så prova falukorven från Lid'l! Den e go den! Kul att du tittade in och satte avtryck!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Emmy

Emmy

7 januari 2011 02:13

Fy ända in i bängen så gott! Jag kan bli sugen på falukorv bara för att jag blir sugen på såsen till.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

7 januari 2011 09:56

vi älskar falukorv

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 januari 2011 10:36

Emmy: Visst är det alltid såsen som är godast i många rätter!

tant Hannele: Vi med!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

7 januari 2011 21:33

Tack Lena, för dina fina ord.

Kram,
Anki o Håkan

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 januari 2011 21:48

Mårtenssons kök: Tack själva, för det ni delar med er! Ha det nu så bra ni kan, trots allt!

Kram!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards