Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Nattsnack: Snackande snickare, kacklande kaklare och moltysta målare

Av Lena - 9 februari 2011 03:04

Målaren som kom och fixade så vårt kök genomgick en metamorfos från babyblått till Stockholmsvitt var verkligen tyst. Moltyst! Han gjorde ett bra jobb och det tackar jag för men de tre dagar det tog för honom att fixa alla tapeter och paneler vita tillbringade jag i soffan tittandes på ”Hollywoodfruar”, ”How clean is your house” och vissa andra ännu mer suspekta program som går dagtid.

Han sa inte ett smack och det var lite skönt eftersom jag inte orkar kallprata hantverk i tre dagar men jag kände mig som en främling i mitt eget hem. Jag åt frukost när han stack iväg och åt frukost och lunch när han stack iväg och åt lunch. Det är första gången på länge som jag har ätit på så fast tider så dä va la bra då. Knappt jag gick och kissade.

Köket blev ursnyggt med det vita! Färgen heter 02 om du vill härmas.


Han som skulle kakla över diskbänken då. Han kacklade (var pratsam) han. Han försökte gör jobbet på 4 timmar men det ”sket sig”. Han sa att han fick så dåligt betalt av Kopparstaden (som vi hyr av) att det inte lönade sig annars. Rena backjobbet, sa han. Han var lite för gnällig.

Han jobbade medan han snackade men jösses vad han var duktig. Inga ”kors” som man annars rättar upp kakelplattor efter, eller vattenpass. Allt är totalt spikrakt och supersnyggt! Vitt kakel och grått emellan är standarden man får och det blev jag nöjd med. Väldigt nöjd!


Före detta har de satt in en ny diskbänk och en ny blandare åt oss. Blandare i stället för två kranar man fick reglera kallt och varmt med och slösa vatten under tiden! Jamen hallå vad lycklig jag blev då!

Gåta: Hur snabbt blir en ny diskbänk repig då? Jo, så fort man har öppnat en konservburk på den. En ojämn cirkelformad repighet i flera varv! Hm! Skärpning och behandla plåten med ömhet! Mmm ..


Den snackande snickaren har idag satt upp några lister som skulle täcka kanten mellan kaklet och undre kanten av köksskåpen och han var så himla rar att han gav sig tid att borra upp stången jag köpt för att ha över diskbänken. Han var verkligen både snicksalig och snacksalig.

Vi har avhandlat kakel, fog, skruvar, matlådor, diskmaskiner, elpris, målarborstar, väder, bovärdar (fastighetsskötare hos Kopparstaden), att målare inte pratar (kan bero på allt lösningsmedel de fick i sig förr), diskmaskiner v/s handdisk samt hur man får en diskbänk att inte slå sig.

Ja, vad säger man?

Han var både trevlig och duktig! Och snäll. Ja, snäll som både skruvade upp min stång samt meddelade att jag var tvungen att köpa två kakelplattor så jag kunde ersätta de han borrat i åt mig om inte nästa hyresgäst ville ha stång. Klart h@n vill ha stång? Det att ersätta a och o i han eller hon med @ har jag snott från en kommentar av Smaskens hos Smaskens. Bra idé!


Har jag snackat klart nu? Nä, lite andra tankar hos mig kommer här:


Det är ett jävla elände! Jag vill inte gnälla men tjutet i öronen (huvudet?) blir bara värre. Tänk dig att grannen har testbilden på TV:n på, ni har lyhört, och det nästan högsta tjutet har hakat upp sig. Oavbrutet. Och att det ibland är högre än någonsin. Då låter det som om det var din egen TV som lät.

Det är samma typ (frekvens) av ljud hela tiden men det låter mycket högre ibland.

Det är aldrig tyst en endaste minut. Inte en sekund slutar det tjuta! Timme efter timme och dygnet runt! Du blir så tokig av det att du håller för öronen men det hjälper ju inte för det sitter inuti din skalle (öronen?)!

Det där med att kunna sätta sig utomhus och njuta av lugn, tystnad och frid är borta. Fågelsången överröstas av tjutet du har i öronen.  Du kan glömma det en stund när du lyssnar på radio eller TV men efter några minuter så slår tjutet i dina öron igenom alla andra ljud. Koncentrationssvårigheter, irritation, sömnsvårigheter och deppighet blir följden och du vet inte vart du ska ta vägen eller vad du ska göra!

Far åt helvete! Ja, inte du men ljudet som aldrig upphör.


Snick Snack Snut. Nu är sagan slut!


   Fläckarna som syns sitter inte på väggen utan i min kamera



   Kakel, kran och diskbänk. Nytt, nytt & nytt!



   Visst gör det ont när knoppar brister? Här brister inget! Mina nya!

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

9 februari 2011 17:01

Ser härligt fräscht ut.
Du har så rätt om det där att man känner sej som en främling i sin egen lägenhet när man har hantverkare hemma, man vet lixom inte riktigt vart man ska ta vägen...

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Moma

Moma

9 februari 2011 18:17

Åh så tjusigt! Vitt, rent och fint (fast jag vet att rent kommer först på listan)!
Usch och fy för tjut i öronen (skallen?)!! Jag tycker det räcker fasligt väl det som andra väsnas runt omkring en utan att ha eget ka(c)k(el) i skallen!
Kraam

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

9 februari 2011 23:44

Mårtenssons kök: Det känns fint. Nu har sista hantverkaren gjort sitt, tack och lov!

Moma: Rent är det! Jag skrubbar fortfarande efter den förra. Hittar ställen varje dag.
Kraaam från Tinnitus ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

10 februari 2011 21:37

Så tom och ren diskbänk har jag inte sett på flera dagar.. Avis. Också avis det som varit i cocktailglaset.

http://spisat.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards