Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Då tänkte man (jag) väl att, så att säga, säga hur det var/är/blev/skulle/borde/kunde bli/hade vurit och ändå vart, eller?

Av Lena - 17 februari 2011 22:19

Ja, nu ska hon snacka igen tänker du. Japp, det tänker jag, säger jag då!  Nej, jag tänker inte komma med spännande skvaller eller oemotsagda sanningar eller falska anklagelser. Ska bara gnälla lite! Allt är alltså som vanligt och som det ska.


Jag har inte kunnat blogga på ett tag för jag har haft skrivkramp. Och annan kramp! Och tinnitus! Ett ständigt och oavbrutet tjut i öronen dygnet runt och varje minut (sekund) om du nu inte vet vad det är.  Skitjobbigt om du frågar just mig. Galen? Ja, det är jag det!


För övrigt var det just Tinnitus jag döpte sambons son till för 6 år sedan, när jag lärde känna honom. Andra, av varandra oberoende, källor har döpt honom till ”Megafonen” så jag var inte värst! Jag säger att han har oral inkontinens men då blir sambon lite sur. Kan du begripa? Grabben är 11 år nu och jag börjar få pli på hans orerande. Fine!


 Maten jag lagat det sista har blivit ”sådär”. Inte ens köttfärssoppan fick jag till bra. Ibland blir det bara så. Som när jag inte kunde steka falukorv.

Det är en absolut sanning att man kan misslyckas med den enklaste grej i köket om man inte har lust eller inspiration eller känner kärlek till råvaran! Visst är det märkligt. En sådan enkel sak som att steka korv kan gå fel. Det var inte korven det var fel på, bara så du vet! Korven var från Lidl och jag är född i Halmstad! Om du undrade! Över korven alltså.


Och dessa järnvägars hantverkare! Jag älskar dem för de gör mitt boende finare för varje gång de är här men att varje dag gå och undra om det ska knacka på dörren just idag är jobbigt! Tänk dig själv att vara tvungen att borsta tänderna så fort du öppnar korpgluggarna varje morgon innan du satt på kaffet! Kan du begripa?


Från det ena till det andra och tillbaks igen så … mitt kök då. Jösses Amalia säger jag! Från att ha haft ett kök i dalablått (blå panel och blommiga väggar, kan du begripa?) så är det nu vitt. Hade en gråvit blommig plastskiva över diskbänken förut men nu sitter där fint vitt kakel! Ny diskbänk och ny kran behövdes och det fick jag! Tack Kopparstaden för att ni gjorde mitt kök funktionsdugligt och att det blev så fint att jag blir glad bara jag ser det! Tack också till Ann-Britt som såg till att det blev som det blev när det inte var som det skulle.

Jag njuter mer nu av att stå där än förr och korven blir absolut mer välstekt! Sambon tackar också!


Fådda blommor är ett uttryck jag gillar. Fådd mobil? Får mobil lite gratis av Tre när det vill sig och abbonemanget gått ut.

Har en ny mobil. Asså. NY! Jättejätteny!

Jag är rädd för den! En android är det. Visst är det lite samma ord som alien? Något man inte vet vad det är liksom. Jag är inte dum i huvudet eller oteknisk alls men när jag blänger på mobilen blir jag lite skraj. Mobilen blänger nämligen tillbaks! Kan du begripa?


kolla själv ...


Nu har jag (sambon) dock satt igång den eftersom sambon tvingar mig. Kan det bero på att jag fick den i december och har vägrat att alls ta i eländet? Den har helt enkelt legat i sin låda och blängt på mig så fort jag har passerat. Nu är det slut på goda tider för nu har trettiosjuan till himlen … mobilen är igång. *suck* Ska jag nu också bli tvungen att Twittra? inte


Skåpsrensningen jag ägnat mig åt ett tag går mot sitt slut. Frysen börjar eka när jag ropar på ärtorna och isen smälter bara jag tittar på den. Fast min blick har alltid haft den förmågan. Kan du begripa?

Därför, endast därför, kommer jag att inleda nästa vecka med temat ”soppvecka”. Jadå! Sedan kommer jag dessutom att ha tema varje vecka hade jag tänkt. Vad temat bli vet jag inte nu men kanske vegetariskt, sallad, lchf eller GI. Vem vet? Egentligen vill jag ha två soppveckor på raken för jag har så många idéer men det går väl inte. Eller? Går och går. Klockan går. Allt går bara man vill.

Whatever.


Klockan går mot sitt slut och jag med. Jag har inte orkat/hunnit varken läsa din matblogg (eller någon annans) eller säga något där men du förlåter mig säkert eftersom du vet hur jag är.

När man inte är som man borde eller skulle så får man vara glad att man är som man ändå är.


*trött*


  

  



Avslutar lite fint med en text jag fick mailat till mig för några år sedan:


” Drick sprit!

 

En buffelhjord rör sig inte fortare än den långsammaste buffeln.

När hjorden jagas är det de långsammaste och svagaste djuren som dödas först.

Detta naturliga urval är bra för hjorden, eftersom hjorden som helhet blir snabbare och friskare genom den kontinuerliga gallringen av de svagaste medlemmarna.

 

Ungefär på samma sätt kan den mänskliga hjärnan inte jobba snabbare än sina långsammaste hjärnceller.

 

Som alla vet, tar överdriven alkoholkonsumtion kål på hjärnceller men naturligtvis är det de långsammaste och svagaste hjärncellerna som går åt först.

 

Genom att regelbundet konsumera alkohol kan man alltså rensa bort de svaga och långsamma hjärncellerna och där igenom göra hjärnan till en snabbare och effektivare maskin.

 

Det är således därför man alltid känner sig smartare efter några järn.”

 

 

  

 
 
classe

classe

18 februari 2011 09:04

Jag heter Claes-Göran Olofsson och jag älskar pengar, så vänligen
Skicka valfri summa pengar till detta kontonummer 8169-5,914 844 158-8
Efter att du skänkt pengar så besök min blogg http://www.metrobloggen.se/classeslillablogg

http://www.metrobloggen.se/classeslillablogg

 
Moma

Moma

18 februari 2011 11:10

Ja, vad ska man säga... Jag tror att det är de söligaste hjärncellerna som har valt att stanna kvar hos mig... Och de verkar inte bättre än att de är här för att stanna, om de ändå kolade vippen av lite rom så skulle problemet varit löst för länge sedan:-)
Jag har också en ny mobil- och min reparerade dator är på hemgång, tjoho, nu kanske livet blir lite enklare. Och snart är det ju vår och allt, mer ljus åt folket!
Amen!

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

18 februari 2011 14:04

Classe: Jag älskar också pengar.

Moma: Ja vad säger man? Jag är nog rätt lik dig där ;)
Och mer ljus åt folket! luv!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

18 februari 2011 19:08

Tack för ditt orerande. Det var precis vad jag behövde idag ;)
Bara läsa nån annans tankar, kan vara himla avkopplande, tänker lite för mycket mat just nu...
Tack för din dataexperthjälp också :)
Ha en trevlig helg med bättre mående i kramp och öra. Hoppas soppveckan blir fin, tittar förbi nåt och kollar.
Kramar från Alanya

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

18 februari 2011 20:26

Birgitta: Tack för att du orlar läsa :)
Upptäckte, när jag skrivit klart, att jag använt ganska många ord för att säga - ingenting. Skönt att bara få snacka på lite ;)
Behöver du mer hjälp med det med datorn å så, så får du säga till. Är som skojterna; alltid redo!
Soppveckan blir kul för det är inga gamla favoriter med, bara (för mig) nytt. (snodda recept;))
Kramar till dig och Alanya från mig och Falun!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

18 februari 2011 20:33

Moma: ROM? Ja tack! Offrar hjärna några järnceller ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

18 februari 2011 21:19

Visste väl att det egentligen är nyttigt med sprit!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 februari 2011 21:53

Mårtenssons kök: Sprit är ett fullgott födoämne! Nu snackar vi basföda! :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards