Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Storlek i storpack?

Av Lena - 27 januari 2012 10:00

Har sagt det förr och säger det igen. Är trött på att komma
hem med storpack som man öppnar och ser att det är sådan skillnad på
köttbitarna där i. Har tidigare gnällt på City Gross över att de haft dåligt styckade kotletter.

De har blivit bättre men inte bra. Nu är det Kronfågel det blåser om hos mig i det Almaterska residenset!

Skickade sambon att köpa en förpackning färska kycklingfiléer
och det gjorde han. Fattas bara! Här delar vi på jobbet; han ser till att jag
har det jag behöver och jag ser till att behöva!

Äh, inte riktigt. Jag bestämmer vad vi ska äta, jag handlar
om han kör, jag lagar maten, han äter. Det tycker jag funkar ypperligt. Klagar
han så köksvägrar jag och då får han köpa pizza och då blir han jätteglad och jag blir skitsur.  

Skämt åsido! Jag bestämmer oss och han slipper och båda är då nöjda!


Så var det då irritationsmomentet med kyckling i storpack.
Sambon handlade och kom hem med en förpackning och vad som syntes vid en okulär
besiktning var det helt godtagbart. När jag öppnade förpackningen och vältrade
ut innehållet på min skärbräda var inte ok. Alls! Tur vi inte skulle ha gäster
och sitta 6 vid bordet. De som fick den minsta filén hade inte varit glad och
inte heller den som fick största. De två största filéerna vägde tillsamman mer
än vad de fyra mindre gjorde. Hade jag haft middagsbjudning hade jag fått mala
eländet till färs och gjort burgare av det.


Finns det inga begränsningar över hur lite folk tänker som
förpackar det vi konsumenter betalar dyrt för? Färska kycklingfiléer utan
extrapris är inte billigt. Hur svårt kan det vara att se till att det sorteras
in så de stora filéerna hamnar i en och samma förpackning och de små i en egen?
Att det i varje förpackning ligger någorlunda likvärdiga bitar av det man
lägger där. Fyra större bitar i en och åtta mindre i en annan så
kunden/konsumenten får jämnstora bitar. Nu upprepar jag mig men irritationen är
irriterande!



Edit: Glömde skriva att vid vägning av filéerna så vägde den minsta 80 gram och den största 262 gram.

 

Fast sambons son är ingen chicken utan en cool kille! Bada tunna på julafton kräver svalka! 

Fast det ser ju nästan ut lite som någon helig rit?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards