Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Helgmeny vecka 21

Av Lena - 26 maj 2010 23:43

Jaha så då vart det som det vart och som det sig hampa för vi ska ut och campa! Många kan säkert tycka att vi är galna men det BLIR varm i tältet. Efter ett tag. Det beror helt på hur man gör!

Matsedeln är naturligtvis helt anpassad efter tältliv mitt ute i skogen vid en sjö utan minsta civilisation i närheten.


Sambon har kollat prognosen och det ska bli +4 på nätterna, +12 på morgonen och +17 på dagen dit vi ska. Det duger! Jag är som en vandrande kamin alltid (utom när jag fryser) och på natten värmer vi varandra! De blir dock inga morgondopp utan vi får ”lukta skit” från dag 2 med lite nödtvätt över en balja på morgonen och kvällen. Om jag har fattat det rätt så är det ”rätt ut i naturen” dit vi ska.


 Jag har länge bett om en portabel toalett men det får bli en annan gång! Jag har ju en massa diskbråck och ”shit” här och där så jag har svårt att böja på benen och ryggen samtidigt för då får jag vansinnigt (står nästan inte ut) ont i skulderblad och fingrar! Visst är nerverna i armar och nacke konstiga?

Fast jag tycker det är lite kul att det heter just ”Shit Box”!


Det vi ska tugga i oss är följande:


Fredag

När vi slagit upp tältet får det duga med

Grillad Margues (från Hötorgshallen) med baguette, dijonsenap och chilisås


Lördag

Lunchen blir dillkokad svensk färskpotatis med matjessill, löksill (sambon), gräddfil, gräslök och rödlök (sambon), smörklickar och flingsalt


Middagen

... blir en i förväg marinerad fläskkarréskiva med en matig sallad som jag droppar på lite vinaigrette.


Söndag

Blå Bands Champinjonsoppa med mackor.


Just denna soppa har länge varit en camping-favorit hos oss för den smakar det den ska.

När jag är på alerten så bryner jag först lite färska champinjoner eller trattisar i lite smör innan jag vispar ihop soppan. Sambon älskar soppan ihop med ”vetetub”-mackor och mjukost med skinksmak. Jag äter brödet och tar Bregott på.


Snart bär det av! Ji haa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards