Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 22 november 2010

Smorgasbord eller åtminstone ett halvt eller kanske kvarts

Av Lena - 22 november 2010 16:33

Sambon fyller alldeles för lite i förhållande till mitt personnummer! Min Toyboy! Firas gör han med lite småvarmt. Jag var lite sugen på julmat men sambon vägrade mig att köpa skinka, den vill han spara till det är jul. Vi valde bort sillen och allt det andra också eftersom jag bara inte hinner med. Det ska ju plockas fram och det ska tas bort och det blir disk.

För första gången köper jag en färdigtårta till en födelsedag! Almondy Dajmtårta ville han ha och jag lät honom få bestämma.

För att slippa tänka valde jag att gå efter recept på Janssons frestelse hos Spisat. Jag brukar höfta annars men litar inte på mig själv just nu. Eftersom Spisat gör Jansson på exakt samma sätt som jag så var det ett självklart val.

Köttbullarna är efter receptet här på bloggen. Smakrika och saftiga är de!

Sedan får det bli prinskorv, Halländsk långkål (fast jag har mer grädde i) och ägghalvor. Sambon tyckte det räckte så och därmed blev det.

All mat innehåller endast laktosfri vispgrädde eftersom svärmor är laktosfri hela hon. Det går väldigt bra att använda denna till allt.


Smaklig måltid älskade sambon! Jag har lagt kärlek i varje rätt!

 
 
Majsan

Majsan

22 november 2010 19:25

Jamen jag känner mej oxå sugen på lite julmat, det där låter ju toppengott.
Grattis till sambon och ha det fint bland lådorna.

http://majsansblogg.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

22 november 2010 20:46

Ingen dålig födelsedagsmeny minsann!
Hälsa sambon och gratta. Passa oxå på att hälsa honom och tacka för vintipset, det hade vi nytta och glädje av till både lördagens och söndagens middag, gott!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Moma

Moma

22 november 2010 21:22

Åh, Sambon fyller år! Hälsa att jag ska ta en skål i Angostura för honom! *Fniss*, toyboy- mi like!

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
@Spisat

@Spisat

22 november 2010 22:55

Tack för länkkärleken & grattis till gubben :)

http://spisat.se

 
Ingen bild

Avataria

23 november 2010 18:05

Ja, jag har laktosfritt i allt. Är fruktansvärt laktoskänslig, så ibland kan jag inte ens äta ljus choklad. Glass är inte att tänka på! Tur att det smakar lika gott då, eller ännu godare - man kan äta mer laktosfri vispgrädde utan att må illa än vad man kan göra av vanlig :)
Vilket i och för sig är en nackdel...
Och familjen är helt nöjd den också, fast bara två av oss är laktoskänsliga. Men svärmor är oerhört skeptisk till laktosfritt, fast hon anstränger sig. Och min mamma - hon tycker "Men lite kan du väl äta, det är väl inte så farligt.." fast det inte är hon som får våldsamt ont i magen och sprutande diarré...

 
Lena

Lena

23 november 2010 23:37

Tack rara, underbara, ni fina! Sambon hälsar och tackar alla för fina grattisar!

Majsan: Visst blir man så sugen på julen! Fint bland lådorna? Menar du lådvinerna ;)

Mårtenssons kök: Kul att det funkade :)

Spisat: Länkkärlek = DU!

Avataria: Så du bor i en laktosfri kropp? Det visste jag inte. Jag har ju upptäckt att det ju inte är någon särskilt större märkbar skillnad i smaken. Den största skillnaden ligger i priset och några kronor hit eller dit? DEn går att vispa och det räcker ju.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

23 november 2010 23:39

Moma: Angostura? Tareibrasan! Wi lajka jo!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

24 november 2010 18:25

Tamigibrasan? Hahaha, du är inte klock på en fläck!!

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

25 november 2010 09:28

Moma: sorry ordvalet, tänkte mig inte för. Kändes som om du kunde förstå hur jag tänkte. Och det tror jag du kunde :)
Lööööv!
Inte klok? Nä, inte på någe sätt! ;)
Nu är det värre än någonsin. Vet varken vad jag säger, skriver eller packar. Yr och ja ...

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards