Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Kökstjänst

Av Lena - 10 mars 2011 01:28

Jag hade ju tappat sugen för mat en längre tid. Sedan många veckor faktiskt. Det släppte när jag var hemma hos min dotter förra helgen och stod och tittade på när hon lagade god mat. Av någon underlig anledning gav det mig ny inspiration. Så pass faktiskt att jag inte gjort annat denna vecka än stått i köket. Nu har jag jättevärk i nacke och axlar men jag är i alla fall glad igen!


I veckan har jag betat av Bakogryta, Rysk laxsoppa, Italiensk kålsoppa, kycklingleverpastej, ärtsoppa med spad och kött av kokt fläsklägg, Tarte Tatin (Upp-och-nervänd äppelkaka) samt Crème anglaise (riktig vaniljsås).

Kålsoppan gjordes dagen före den skulle ätas och ärtsoppan lagades med tre-stegs-metoden. Alltså; blötlägga gula ärtor och koka fläsklägg dag 1, koka ärtsoppan i fläskläggsspdet och tärna fläskläggen dag 2, äta dag 3!

Och jag har diskat mellan varje moment. Är det konstigt att jag har värk? Nä! Nåja, nu är jag nöjd och i morgon är en ny dag. Då käkar vi ärtsoppan jag kokade idag och om lusten hänger i kanske jag bakar något med. Då bakar jag för att det är kul för sötsugen är jag aldrig.


Det värsta är faktiskt när man måste vispa ihärdigt en längre stund och när man är tvungen att diska mellan varven! Du skulle se mitt kök mitt på dagen när jag håller på! The total disaster!

Det räcker med att jag lagat potatismos och korv (det var länge sedan) så ser köket ut som om jag gjort en femrätters! Får skriva ”expert på att söla och grisa ner allt i min väg” i mina memoarer.


Jag hade också tappat sugen att skriva. Märklig faktiskt eftersom det inte kräver annat än att man trycker lite här och där på tangentbordet. När jag väl sätter mig här så rinner det bara på av sig själv liksom. Alla ord flödar och det svåra är att sluta i tid. Innan jag sagt för mycket. Det har ju hänt att jag pratat på för mycket och tagit bort inlägg. Ja, inte ofta. Tre inlägg är raderade ”dagen efter” på ett par år. Nu menar jag inte dagen efter som i ”dagen efter kvällen före” . Det är bara det att jag är väldigt duktig på att prata av mig när ingen ser och … vem glor på mig när jag sitter vid datorn? De inlägg jag raderat har jag raderat när jag insett att jag delade ut lite för mycket av mitt liv. Är öppenhjärtlig så det räcker här ändå. Tycker jag.


Nu har jag dock fått tillbaks lusten för allt! Handla mat, laga mat, äta mat och skriva om mat (och allt annat). Fast idag blev det ett bakslag. Solen har lyst över mig i flera dagar, våren har pickat på mina fönster (som, precis som dina, behöver putsas) och fröpåsarna som ligger i köket har ropat ”så mig, så mig!”. Och jag har sått.

Tomater, timjan, salvia och tomater igen. Nu väntar dill, persilja, gräslök och lavendel. Där blev jag sur på mig själv. När jag till sist verkligen läser på fröpåsen med lavendel så står det att man ska så dem glest i fuktad såjord och ställa i kylen 2-3 veckor! Vaba! Kunde jag inte ha läst det tidigare? Nu är de i kylen men ett par veckor försent.

Bakslag = snöfall i massor just idag!


På tal om frön och odla så kokade jag ärtsoppa igår. Vad har det med odla att göra? Jo, jag sparade några (gula eko) ärtor att stoppa i kruka. Det blir finfina ärtskott att klippa och ha i salladen. Eller bara äta som de är. Klipp av skotten så grenar de sig och blir fler. Snacka om billig, ekologisk och närodlad mat! Ca 10-20 stycken i en hyfsad kruka gör mig glad! Prova, (om du vill ha glädje)!


Sambon sover nu sött och jag skriver. Parallellt med det här så skriver jag mitt eget tyckande om Pågens nyheter. Har ju blivit medlem i brödpanelen och det tackar man för! Eftersom jag gillar Pågens bröd för det mesta så känns det fint. Det är det som är lite kul med att matblogga. Man får frågor om man vill provsmaka ditten och datten.  Klart man vill om det verkar bra/gott/vettigt/nyttigt eller allmänt kul.

Om man nu hittar det man får kupong för vill säga. Ett jäkla letande. Kan tyckas som ett ”miner problem” men det är inte ok att köra upp fyra liter bensin för att leta efter en förpackning glass. Då får det hellre vara ett tag. Kupongerna brukar gälla för ett år så jag sitter säker. Utan livlina!


Det har varit en del snack på nätet om bloggare och reklam och om de får betalt. En del tycks tro att de som matbloggar är stenrika? Det som framkommit, har jag läst, är att man inte kan tjäna pengar som bloggare om man inte är sponsrad ordentligt eller har riktigt bra reklam som folk faktiskt klickar på. Skulle väl aldrig … !

”Bloggplatsen” som jag bor hos nu har reklam på index-sidan och om man inte vill ha reklam där så får man betala för att slippa. Bra! Då har man ett val!

Jag gör reklam för saker/varor/produkter jag får om de är intressanta. MEN det skulle aldrig falla mig in att skriva positivt om en vara bara för att jag fått den gratis. Ska jag äta eller dricka något och någon vill att jag skriver om det så kan jag inte ljuga. Jag måste ju få skriva om jag inte tycker om det jag stoppar i munnen.


Fick en fråga på mejlen för en tid sedan. Det fanns tydligen företag som skulle kunna betala mig för att få ha banners med reklam på min blogg. Nej, bara nej! Om jag är beredd att betala för att slippa reklam på förstasidan av min blogg så vill jag ju inte heller få betalt för att ha reklam här.


Jag blir rätt irriterad när jag hoppar in på en blogg och måste scrolla en massa varv för att hoppa mellan reklaminslagen. Inget ont nu om dem som kanske kan lyckas tjäna några stackars kronor på sin matblogg.

De flesta som matbloggar gör det av kärleken till mat och smaker. Man lägger både tid och pengar på att få till den optimala maten och alla varianter av den.  Matblogg kan vara ett dyrt nöje.


Jag började matblogga för att ge ut mina recept på nätet för mina barns skull, som jag sagt till leda nu. Efter att jag lagt ut alla recept mina barn ville ha så la jag ut de recept jag själv ville skulle finnas ”on-line” om jag behövde dem. Efter det håller jag på med att lägga ut alla recept jag har varit sugen på och nu lagar. Nästa steg var att leta/hitta på nya recept och laga så vi inte får tråkigt när vi äter. Steget efter blir ju att hitta på saker som folk vill läsa om men där är jag inte än. Det kanske var därför jag tappade sugen? Jag kände krav som inte finns.


Nu ska jag lägga ut inlägget om Pågen och sedan det här jag skrivit nu. Inläggen plus bilder kommer att ta ca en halvtimme. Ska ta tiden och återkommer om det.


Edit: det tog 35 minuter att lägga ut detta och brödinlägget men då var alla bilder klara med redigering och uppladdning. Att skriva allt tog väl sisådär 3 timmar.


Sov gott!


  

 
 
Karin W.

Karin W.

10 mars 2011 11:37

Att få kuponger är inget vidare. Bor man som jag gör, dvs långt från stora matvarubutiker, kan det bli en riktigt dyr historia. Senast det hände åkte jag 6 mil fram och tillbaka för att hitta rätt produkt och då handlade det ändå bara om en 1 liter färskpressad juice. Aldrig mer att jag tackar ja till värdekuponger.

http://favoritrecept.se

 
Lena

Lena

10 mars 2011 11:42

Karin W: Jag handlar ju ett par gånger i veckan men eftersom det är nyheter man får kupong för så har det inte alltid hunnit ut i alla butiker. Det är långt mellan ICA Maxi och City Gross och om det inte finns i ena så åker man ju inte direkt till den andra. Jag har dem i väskan och letar där jag är. Oftast utan resultat. Det kan ofta gå ett par månader innan jag råkar hitta det jag fått. Äh, det gör inget. Kul att prova nytt!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

10 mars 2011 15:57

Glada är vi att du hittade sugen igen!

Kan man verkligen inte tjäna massor av pengar och bli rika på bloggen... äsch, det hade ju liksom vi siktat in oss på:) Nähä, då blir det att fortsätta jobba ett tag till då.

Vi provar olika nya (och gamla) matsaker om vi får dom på posten eller köper dom själv. Tycker det är kul att prova och läsa om vad andra tycker oxå.
Fick ett reklamerbj. från nåt pokertjafs som ville annonsera hos oss, men det tackade vi nej till. Förstod liksom inte alls vad det hade med oss och vårt kök att göra? Men det är klart, kanske vi hade blivit rika om vi hoppat på det?

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

11 mars 2011 08:34

Mårtenssons kök: Tack, de e ja me :)
Eller hur! Stenrika blir vi!
Jag är likadan, ser jag en skylt i butiken med ordet nyhat på så har jag svart att låta bli. Nyfikenhet är en dygd!
Pokertjafset som ni pratar om är kanske samma snubbe som la en kommentar hos mig om att nåt såg gott ut, sen var det länkat till en spelsida.
Rik på smakupplevelser, det satsar vi på!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards