Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Helgmeny vecka 11 och Mise en place är en god start

Av Lena - 18 mars 2011 23:47

Varje morgon är det minus 16-18 grader ute och varje eftermiddag är det ett par plus. Snön har tinat och frusit om vart annat och det har blivit glashalt. Ändå har det känts lite bra med plusgraderna för takdroppet har hörts tydligt.

Och sen kommer den här jävla snön igen! Hittills idag har det kommit 2-3 dm och det snöar fortfarande! Stön!


Morgonen startades med nyttig frukost för att sedan ta fram och rumstemperera kylvaror. En Caesarsalladsdressing och en majonnäs på grovkornig fransk senap skulle det bli. Och det blev det. Köket i kaos med en massa flottiga byttor men allt blev gott och bra.


Fredag:

Råraka med gräddfil, rom och rödlök

samt

Caesarsallad


Lördag

Kycklingfilé i någon form. Kanske parmesanpanerad


Söndag:

Köttgryta ”vårvinter”


   Ganska bra frukost!

Vispa några ägg (3) med en skvätt vatten och 1 krm salt och några varv på pepparkvarnen. I med en bra klick smör i medelhet panna.

Värm under ständig omrörning tills det är krämigt.


   Nästan allt framme för en Caesarsalladsdressing och majonnäs på grovkornig dijon.

Många kallar salladen för Ceasarsallad men det är FEL!

OBS! Vinglaset uppe till höger i kant är det inte vin i! Det är tranbärsjuice!

 
 
Moma

Moma

19 mars 2011 10:35

Ja, takdropp är härligt, snart kanske det blir vår och lite mer värme *ber en tyst bön*...
Men nu blev jag skukt sugen på äggröra eller skramlade ägg, för nu skramlar min mage likt en tom tunna!
Ha en bra helg!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

19 mars 2011 11:10

Moma: Ja, till och med jag är trött på vintern. Odlingsnerverna är på helspänn!
Ägg är ta me tusan gott i alla former och nu är jag också hungrig!
Ha de fint luv :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

19 mars 2011 11:52

Du ser ut att ha gjort en alldeles utmärkt Mise en place till majonnäsen, Lena :)
Låter som ni får en riktigt God helg.
Själv är jag något ledbruten efter en dag till fjälls. Men det var det värt. Kan ju inte bara sitta hemma och missa allt skoj i livet..
Kram och trevlig helg :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

19 mars 2011 12:05

Birgitta: Hade ju glömt ställa fram vinägern när jag fotade men det är det nog ingen som märker ;)
En dag till fjälls skulle vara alldeles underbart!
Du får stärka dig med lite av din goda mat så känns det nog bättre :)
Kram och trevlig helg! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

19 mars 2011 13:21

Ja, du ser, till och med jag blev lurad ;)
Resten såg i alla fal bra ut.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

19 mars 2011 13:50

Birgitta: Texten var ju lite otydlig på en av flaskorna så du är ursäktad! *fniss*

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards