Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 november 2009

Helgmeny v. 48

Av Lena - 27 november 2009 00:10

Helgens mat består av nylagat och rester.

Vi måste tömma skåpen vilket innebär kyl, frys och torrvaror. Det mesta ur kyl och frys ska ätas upp för att lämna plats åt nytt som t.ex julmaten man kan göra i förväg.

Men eftersom vi har gäster på lördag och ingen rest passar för gäster som aldrig varit här förut så blir det nylagat den kvällen. Njae, fast jag har fläskfilé i frysen till huvudrätt och räkor i frysen till förrätt så lite frystömning blir det även på lördagen! Dock inga rester som färdiga matlådor.  Har en hel del färdiglagad, hemlagad dock, mat i frysen.


Fredag

Hitta på middag av rester och lämningar från frysen. Har några kokta potatisar i kylen som bas. Har gott om både frysta och färska grönsaker. Och annat!

Te och mackor



Lördag

Gäster

Förrätt: räkcocktail

Huvudrätt: Fläskfilé med ädelostsås


Söndag

Eftersom gästerna ska sova över lär jag hitta på en bra lunch. Av det jag har. Kanske bacon och ägg? Vi får se. Blev ingen. De åkte hem och vi var inte hngriga.

Middag: från grunden hemlagad köttsoppa. Lagade riktigt från grunden med märgben, högrev och allt för en tid sedan. Det visade sig att plastbyttan i frysen innehöll sjömansbff! Gott!


 
 
Ingen bild

dsorfi

27 november 2009 00:57

Hejsan!
Så mycket härliga recept du har.
Det var bra tycker jag att ni flyttade närmare gossen,så skönt för honom.
Imorgon far jag uppåt också,Gävle tur o retur.
Allt är bra här och jag hoppas innerligt att det är det hos dig också.

 
Ingen bild

Lena

27 november 2009 01:51

Jo, visst var det bra att vi flyttade närmare gossen. Du vet ju hur det var förut. Nu mår han ganska bra tror jag. Fast, *fniss*, han tycker nog att det är för mycket regler nu. Nu får han ju lov, stackars 10-åring, att äta med kniv och gaffel och "gud bevare oss", ha rutiner OCH borsta tänderna både morgon och kväll åtminstone varannan vecka ;)
STOR VARM kram till dig dsorfi!
Har tänkt på dig mycket!

 
Ingen bild

Lena

27 november 2009 01:53

Glömde säga: Ha det så trevligt i Gävle!

 
Ingen bild

dsorfi

27 november 2009 11:21

Jag har också tänkt mycket på dig och hur du mår,härligt att ni tog steget med flytten.
Hihi angående gossens regler men det är bara nyttigt.
Gävlebesöket är till veterinärkliniken *fniss* så det är ingen nöjestripp tyvärr,men det är en trevlig liten stad alla fall.
Massor med Kramar till dig också med önskan om en trevlig helg.

 
Ingen bild

Lena

27 november 2009 11:55

Tack det samma!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards