Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Bitterljuva smaklökar

Av Lena - 6 januari 2010 18:58

Har ju tidigare berättat om sambons son som får den ena nya smaklöken efter den andra.


Och senap, det tycker han INTE om! Får han veta att något innehåller senap så blir det tvärstopp! Men man måste ju inte berätta allt. Inte alltid i alla fall. Eller är det att ljuga?


Nu har han glatt tuggat i sig senapssås till julkorven och senapsdressing till pajen och han tar MER sås. Vi har pratat om hur vi ska göra och när det är lämpligt att berätta att vad han ätit.

Vi kan inte göra det ännu för den 10-årige gossen är av modellen att han inte blir övertygad bara för att man talar om att han faktiskt tyckte om senapssås. Det enda som händer är att han ångrar att han åt det och efter det kommer han att förhöra mig grundligt om vad det egentligen är i maten han ska äta! För att sedan välja bort det med senap i.


Förresten gillar han inte lök heller men vet oftast inte om att han äter det. Jag sa till honom; hörru, du har lök i munnen! Han tittade på mig med förskräckt blick tills jag sa: du har SMAKLÖK i munnen!

Hihi!! Jaja, han skrattade också! Lättat!


Om man tycker det är intressant med smaklökar så läser man Lisa Förare Winbladhs väldigt intressanta artikel om bitterljuva smaker!

Och tycker man att det är intressant så kommer man att älska hennes blogg ”Matmolekyler”!

Läs från början till slut för det du får veta blir du lycklig av!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards