Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 december 2010

Det blir jul nu! För det står i kalendern.

Av Lena - 24 december 2010 02:29

Julafton infinner sig i morgon vare sig vi vill det eller inte. Jul är det och den väller över oss. De flesta matbloggare har fyllt varje inlägg med frestande frestelser och gott godis och den ena bilden är vackrare än den andra! Julkalendrar finns på varje matblogg värd namnet och ve den matbloggare som inte hyllat julmaten till fullo och lagt ut en massa recept som får varje julälskare att dregla!

Ve mig! Jag har inte ens eller knappt bloggat om mat eller alls. Jag har fortfarande flyttlådor som är ouppackade och nya draperi som jag inte tvättat och därmed krympt så jag vet hur högt jag (sambon) ska borra fast skenan. Och? Glad ändå!


Jag har gjort mitt nu. Vi skulle välja tre rätter var, förutom skinkan, och det har vi gjort. Vi är ju bara två så det behövs inte så mycket. Skinkan blir som både sambon och jag vill och det stavas torr som förr! Alla numera vill ha en saftig julskinka men det sparar jag till skinksteken på söndagar. Jag kör skinkan tills den är 75° men sedan stiger den till 80 när den efterkokar. Det är så både jag och sambon vill ha den. Som innan alla kom på att man skulle ha en ”saftig” julskinka.


Jag har gjort Janssons frestelse enligt konstens alla (mina) regler och jag har köpt nötter att knäppa! Ingen sillsallad eller ugnsomelett för det valde vi bort. Vi fick ju bara ta tre rätter var förutom julskinkan.

Att vara matbloggare gör att man får lite smakprover av olika företag och det är ju kul. Att inte bo i Stockholmsområdet betyder att man inte får av Ridderheim vilket alla andra matbloggare får. Är det bra eller dåligt? Jag får rätt många produktprover men är lite avundsjuk på dem som får från dem. Ja, ja, jag får så jag klarar mig. Glad ändå!


Vi har ingen gran! Vår lägenhet rymmer inte en. Jo, en pytte plastgran om är 60 cm hög! Ingen granbarrsdoft men ett vackert ljus. Saknar riktig gran. Glad ändå!


Vi firar inte jul med några andra än oss. Jag tvingade sambon att gå med på att vi skulle köpa oss varsin julklapp ”bara för att” för max hundra kronor. Man ska öppna åtminstone ett paket var på julafton! Att min dotter råkade köpa och skicka paket blev bara bonus. Att vi även fick varsitt paket från min sambos mormor blev extrabonus.


Sitter och lyssnar på Jan Malmsjö och hans julskiva. Som har blivit en favorit och tradition även hos mina älskade barn. Lycka!

Själv går jag nu och tar ut en ”plastkorv ” med Harplingekål som ska tina långsamt i kylen. I morgon lagar jag Halländsk långkål av den. JätteGlad!


Julmaten för oss:

Julskinka (läs ovan om hur man får till den som man ska)

Köttbullar

Prinskorv (fick bli från Lidl, Guldgrytan)

Janssons frestelse

Grönkål

Rödkål (Felix på burk)

Gravad lax

Sill av många sorter

Ägghalvor

LissEllas senap (söt och stark)


Jag länkar till alla produkter jag hittar länkar till. Priser? Jag har kastat kvittona dessvärre. Omdöme kommer när vi ätit upp maten.


GOD JUL ÖNSKAR ALMA MATER!


till just dig!


Skinkan!


Apelsinen med nejlikan i!

  


   Kvällens sista: Kantarellstuvning till varma mackor!

 
 
@Spisat

@Spisat

24 december 2010 10:19

Julekramen! :D Löv!

http://spisat.se

 
Emmy

Emmy

24 december 2010 12:02

Låter som ni kommer få en riktigt god jul! Vi kommer också äta torr skinka, precis som vi alltid gjort ;-) God jul vännen.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Majsan

Majsan

24 december 2010 14:14

Här i Kransen äts det ingen annan julskinka än den torra, där är både jag och Jonas helt överens.

Julkramar till dej min vän. Ha en riktigt riktigt God Jul!

http://majsansblogg.se

 
@Spisat

@Spisat

25 december 2010 09:06

Vi fick 77 graders (analog temp & dålig syn) skinka hos päronen :) Skinkan från barndomen!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

26 december 2010 02:17

Spisat: Tebax!

Emmy: Det blev en bra jul! God fortsättning vännen :)

Majsan: Torr skinka i Kransen låter bra! Julkramar får ni me så klart!

Spisat: Barndom kan vara både bra och inte. men skinkan är god ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

26 december 2010 13:33

Härligt med lite julefrid på tu man hand, det är kärlek!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

27 december 2010 09:49

Julen blev nog god ändå, utan stress att det måste skrivas om den :)
Önskar Er ett Gott slut och ett riktigt fint 2011. Då kommer vi säkert att få läsa om mängder med läckerheter här inne.
Kramar från Jämtland

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Helena Ljunggren

Helena Ljunggren

27 december 2010 10:53

God fortsättning!

http://www.helenaljunggren.com

 
Lena

Lena

28 december 2010 22:51

Moma: Visst har vi kärlek i luften ;)
Löv!

Birgitta:
Ja, man kan relaxa och låta bli att blogga men det sitter hårt inne :)
Ett riktigt Gott Slut och ett underbart 2011 till dig!
Har många planer på mat och om hälften blir av så blir bloggen fylld :) Väntar med spänning på dina läckra rätter med!
Kram från kallste Falun!

Helena: Tack detsamma!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards