Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Liiite irriterande är det allt och särskilt att köpa kapris

Av Lena - 3 april 2011 02:14

Jag är ju inne på lchf lite så där smått. Jag naggar i kanten väldigt försiktigt vad det gäller själva tänket. Det är gott och nyttigt men dyrt. Att skippa alla billiga utfyllnader som potatis, pasta, bröd och liknande är ju något man inte bara gör utan att blinka. Jag har väl tänkt köra lite försiktigt varannan vecka när vi är barnlediga och inte ens då köra fullt ut. Än.

Det är väl gott nog att börja tänka på det och att fixa lite då och då? Bättre lite än inte alls? Jag skäms inte över att fuska eftersom jag inte sagt att jag ska köra linan ut. Men varför får jag då dåligt samvete nu helt plötsligt när jag gör vanlig paj eller äter mackor? Jag har ju sagt att jag kommer att fuska mest hela tiden. Suck!


Så då åt vi ju paj igår då. En helt vanlig utan krusiduller men med vanlig pajbotten. Köttfärs med salt och peppar. Och gul lök, purjolök och vitlök. Och Västerbottenost och äggstanning. Och chiliflakes. Urgott! Med härlig sallad till med pumpakärnor i. Och min braiga dressing. Utan krusiduller!


Idag inledde vi med småplock. Ostar, paprika, salami och rött vin som heter Masi. Vi har druckit det förr men jag vill slå ett slag för det för det är mycket gott.


 


Efter det smaskade vi i oss smördegsplattor med pålägg på. Urgott!


Före allt detta var vi och handlade. Vi åkte till City Gross för jag ville ha schnitzel i morgon och de har fina av fläskkött. Eller, fina och fina, de hade extrapris! Så var det! Jag fick rota i köttdisken en del. Ett paket hade tre kanonfina men så såg jag att en köttbit var 1,5 cm tjock och de övriga knappa centimetern (tur att jag såg det). Jag fick till sist tag på bra bitar men fick köpa två paket med tre i varje fast vi bara ska ha tre portioner för det var nämligen väldigt utplockat. Mycket folk där en lördag.

Nu kommer jag i alla fall inte att behöva gnälla över att köttet är segt för det vet jag att det är. Det syns på köttet liksom. Men urgott är det. Med kapris, citron, ansjovis och gröna ärtor till. Och råstekt potatis Urgott!

Till det ska vi dricka en flaska rött vin som faktiskt (ovanligtvis) funkar även till ansjovis. Har skrivit om det förr; Quartetto. Prisvärt!


Men så hände det sig så att vi var utan kapris och skulle köpa det idag där vi var.

Butiken är ju som en schnizlad (snitslad, hihi) orienteringsbana med ”Äkta vara”-skyltar.

Jag skulle först köpa japansk soja och där fanns det också en sådan grön skylt. Bra! Jag tog en ”äkta vara”-soja.

Jo då, jag granskade alla alternativ innan flaskan åkte i kundvagnen. Man är väl en medveten konsument!


Så till kaprisen. Fetstil = huvudsaken i det hela

Det fanns några märken att välja på men först var jag mest intresserad av att få små kaprisar. Efter det började jag läsa kilopriserna och granska burkarna. Då såg jag att det fanns en sort till lite till höger på hyllan under. Där fanns en grön ”Äkta vara”-skylt på kanten. Den satt på en Fontanaburk. Den jag höll i hette Zeta. Sedan såg jag en burk till som var billigare som hette Paradiso.


 


Jag började läsa på baksidan av burkarna och såg att Fontanas ”Äkta vara” inte hade konserveringsmedel i sig vilket Zetas hade. Men sedan såg jag att burken som hette Paradiso inte heller hade konserveringsmedel i sig. Den var lika ”ren” som Fontanas men utan grön skylt. Varför har inte alla burkar utan tillsatser en ”Äkta vara”-skylt? Paradiso innehåller bara, precis som Fontana, bara kapris, vinäger, vatten och salt.

Har vissa företag förtur och ensamrätt? Har de betalt butiken för att få vara den enda äkta varan? Om inte så, så på vilka premisser får en vara en grön skylt på sig? Etikett av returpapper? Återvinningsburkar? Eller ett populärt namn?

Visst har butiker rätt att göra som de vill med hur de skyltar men det här är inte okej tycker jag.

Om City Gross ska ha ”Äkta vara”-skyltar på äkta varor så ska de ha skyltarna på allt som är äkta vara!

Jag känner mig vilseledd som konsument när jag är tvungen att granska varenda innehållsförteckning i en butik som skryter om sina äkta varor.


Är det konstigt att jag blir lite irriterad?


Att mejeriavdelningen är ”invaderad” av Arla och Valio ska vi bara inte prata om! Att närmejeriet Milko inte en har en plats i själva smörhyllan är en skam! I hyllan bland mjölk och grädd-produkterna gapar det oftast tomt på Milkoprodukter (det lilla utbud som ändå finns). Kan det bero på att folk väljer det först så att det går åt först? När hittade jag en minimjölk från Milko hos er sist? Är Milko det svartlistade fåret i familjen?


Om du nu jobbar på City Gross och läser det här (inte så troligt) så behöver du inte besvära dig med att komma med någon bortförklaring i någon kommentar. Och då säga att du ska kontakta ansvarige. Det har ni gjort förr, med löften om uppföljning, vilket fallit platt till marken. Ni bryr er inte och det är synd. Det är väl för att ni vet att ni ändå har era kunder.

Bl.a mig som återkommer eftersom ni är de enda här som har kött (hur köttet än är (läs här och här)) som inte är förpackat i skyddande atmosfär. Då måste jag köpa resten hos er eftersom det är miljö- och ekonomividrigt att åka till ytterligare en butik.


Ni borde skämmas!


Positivt om butiken är att de har Muttis burktomater och håller sin frukt- och grönsaksavdelning i hyfsat bra skick. Hade de inte det hade jag åkta och köpt mina konserverade champinjoner och mina fryspåsar på ett annat ställe.

Bensin är dyrt!


 

 
 
charlotta

charlotta

3 april 2011 18:38

håhå, tummen upp för det där vinet! är en favorit hos oss med :=)

http://www.matrepubliken.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

3 april 2011 19:52

Lchf utan potatis är inte värt det, jag semi-lchf:ar och just potatis äter jag i alla former. Men ris, pasta, bröd (snyft!) och socker undviker jag så gott det går.
-
Den där Äkta Vara-grejen i City Gross ger jag inte fem öre för, det är bara ett sätt för dem att pressa sina leverantörer och styra vad vi som konsumenter ska välja, dvs det City Gross tjänar mesta på att sälja. Min teori.

http://spisat.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

3 april 2011 19:53

I ska ju vara på. Jue.

http://spisat.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

3 april 2011 19:58

Båda vinerna är stora favoriter i vårt hemmmmm.
Men sådana däringa skyltar har vi inte sett i någon av affärerna vi handlar i, finns dom bara på C.G? Är ju en bra idé, men det stannar kanske vid just att vara en idé? Synd om det inte funkar i praktiken, då är det ju inte så mycket mening med det hela.

För övrigt fick du oss vansinnigt sugna på schnizel med alla goa tillbehör, möms.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

3 april 2011 23:39

Charlotta: Tummen upp för favoritvin! Ostbågar eller ej! *blink*

Receptomaten: Har också problem med potatis. Eller, är det potatis som har problem med mig? Älskar alla sorter och rätter. Kan lätt skippa pasta, ris och ... nej, bröd ... Älskar mackor!
Ja, Äkta vara-grejen är en besvikelse!
Har just nu mailkontakt med Lagerwall som är informationschef, men då om köttet. Får se vad han säger.

Receptomaten: I vart då?

Mårtenssons kök: Visst är det mycket goda viner och prisvärda var och en på sitt sätt! Det är så trevligt att ha hittat ett par flaskor som är "säkra kort".
Gröna *Äkta vara"-skyltar hittar ni bara på City Gross. Och ja, det är en bra idé men inte mycket mer. Var glad åt det i början men det pratas sällan om hur fel det blivit.
Och hörrni så kan jag säga att schnizeln blev så där god som den kan ibland! Med den rätta ansjovisen och kapris som inte hette "Äkta vara" fast de var äkta vara! :D Möms!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

4 april 2011 20:29

Äkta vara är som många andra märkningar lite lurigt. Äkta vara för vem? Och av vem?

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

5 april 2011 10:04

tina: Ja, man måse som alltid vara medveten själv. Man kan inte lita på allt man ser.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

5 april 2011 21:41

Män, hare så skönt när du är bortrest! Köpte för övrig Masì idag, efter reklam från dig. Ska ta den på makens födelsedagsmiddag till helgen. Spännande!

 
Lena

Lena

5 april 2011 21:59

Avataria: Vi gillar det! Hoppas ni gör det med!
Ska njuta borta! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

anonym

11 juni 2013 13:10

sluta kör lchf tycker jag :) iaf om ni ersätter med kött. det ger bara mer växthusgaser o ledsna grisar. Lacy Celeb Hating Fitness. man kan ju röra på sig istället...

 
Lena

Lena

12 juni 2013 14:22

anonym: Nu kör ju inte jag med lchf utan älskar mackor och potatis men minska på köttkonsumtionen bör väl alla oavsett livsstil.

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards