Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Och när grannen sms:ar då kommer man ...

Av Lena - 21 december 2011 03:45

Min granne är en trevlig tjej. I min ålder, med samma stjärntecken och samma smak för livets goda. Ja, alltså, hon är både duktig på livsmedel och kan laga mat. Har jobbat med både kött, ost och massa annat. Vi har träffats en del i sommar men nu när mörkret har lagt sig och julstöket tagit vid så har det inte blivit så ofta. Nu, ikväll, fick jag ett sms om att komma över för att hinna umgås någon timma innan mina barn kommer och julen tar vid. Jag lämnade disken, tvätten, allt julpyntet på köksbordet (och golvet), sambon vid hans datorspel och sambons son vid hans datorspel för att gå över (tomtgränsen ca 4 meter) och ta ett glas vin. Det blev tre glas vin, massa tjejsnack och ett par timmars undervisning i hur man använder en dator (skapa filer och mappar och rensa det som inte behövs), Facebook (med allt vad det innebär) samt hur man hanterar sitt mail. Och hur man behåller sin sekretess i det hela.


Vi (alltså sambon (medsläpad) och jag) har nu "julhandlat" två gånger. Det är otroligt med tanke på att jag brukar dra på det hela och panikhandlar dagen före julafton annars, då allt är slut och jag får stoppa överdyra saker i kundvagnen av det som finns och gråta över det som tagit slut. Det enda jag har kvar på inköpslistan nu är laktosfri grädde i mängd (hela hyllan gapade tom), Kvibille ädelost (hela hyllan gapade tom) mer julmust, toppstjärna till granen (allt vårt granpynt är försvunnet), röda sidenband till de kryddnejlikespäckade apelsinerna, diskmedel, hushålls- och toapapper, clementiner, the, tomater, purjo, hel vitpeppar och julkorv. Och julöl samt vissa andra systemvaror. Julnubben är dock iland. Vis av andra högtider då den tagit slut så har jag sett till att inneha en styck flarra Aalborg Jubileum. Utökar nog matlistan med tiden allt eftersom jag kommer ihåg alla mina missar.


Brantevikssillen är inlagd, laxen ligger i frysen inför gravning, rödkålen är gjord (recept kommer), skinkan klar, köttbullarna redo (recept kommer), grönkålen i frysen inför den Halländska långkålen, eh ... vad mer? Vet inte! Resten (som Janssons Frestelse) går inte att förbereda. Tomtegröt och Ris a la Malta görs i sista stund. Ska baka bröd i morgon bitti. Jag tänkte baka mormors tekakor för de älskas av både mig och mina barn



Jo, sambons julklapp ligger färdig sedan ett par veckor! Wow! Jag som brukar nödköpa en nödjulklapp dagen före som varken han (sist fick han ölglas som nu är förpassade till vinden) eller jag blir nöjd med. Nu är i alla fall jag nöjd. Tror jag ...


Lite julfint ute


Korv så här dan före dan före dan före ....   

Gäsp! Får man sova nu?


   

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

22 december 2011 23:54

Hej Lena.

Skratt fattade inte först varför du hade texten guljod på väggen hihi,,,så ramlade 5 kronan ner och det kopplade en kul grej är det Korv kan vara bra motvikt nu före jul för sen är det rätt korvkört...så mycket annat bråte man skall stoppa i sig Önskar god jul och gott nytt år till er.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

23 december 2011 14:08

Här kommer en stor Jul-Kram till Sveriges bästa bloggvän :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
helena ljunggren

helena ljunggren

23 december 2011 21:03

Jag vill önska dig och de dina en riktigt god jul!

http://www.helenaljunggren.com

 
Lena

Lena

23 december 2011 22:52

Filifjonkan: Hihi! Visst är korv bra mat emellanåt!
Önskar dig detsamma! En riktigt God Jul och ett fantastiskt Gott Nytt År kära Fjonkan!

Birgitta: Vad säger man? Jo, en ännu större kram till absolut bästa bloggvännen! Hoppas på en underbar jul för dig! Vi hörs innan nyår ;)

Helena Ljungren: Jag vill önska dig detsamma för dig och de dina! Kram på dig :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lotta Brinck

Lotta Brinck

27 december 2011 10:30

Tack för hälsningen och God fortsättning
Lotta B.
Ps. hoppas snön ligger kvar tills vi dyker upp i hela Dalom och inte bara i Bjurs...

http://lottabrinck.wordpress.com

 
Lena

Lena

29 december 2011 01:12

Lotta: Tack själv för ett både gott och lärorikt år!
P.S Klart snön ligger. Men frågan är var? ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards